70 weken: Jezus geeft Zijn eigen leven voor het nieuwe verbond!

De laatste week van de 70-weken-profetie verwijst naar de belangrijkste week van de hele wereldgeschiedenis. In die week werd jouw lot bepaald. Het is zowel de uitkomst van de voorgeschiedenis, als het fundament onder alles wat nog komen gaat.

In God is geen duisternis

Er is voor ons alleen een hoopvolle toekomst mogelijk als wij in vrede leven met God, de bron van al het leven. Maar herstel van de relatie tussen God en mensen gaat niet zomaar, alsof er niks is gebeurd. Er is namelijk heel veel gebeurd. Daarbij komt dat God volkomen goed is. 100%. De apostel Johannes gaat in het verweer tegen de gnostische ideeën van zijn tijd, die stellen dat God zowel een goede als kwade kant zou hebben. Hij zegt: “En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is” (1 Johannes 1 : 5). God is volkomen goed en kan dus geen zonde verdragen. Zelfs niet een klein leugentje, een beetje jaloezie of snelle roddel. Het is fantastisch dat Hij zo betrouwbaar is. Maar het plaatst ons wel voor een probleem. Wij kunnen namelijk, met ons zondig hart, niet voor God bestaan. Hoe kunnen wij dan in een vertrouwelijke omgang met Hem leven? Dat brengt ons bij Jezus van Nazareth, de Zoon van God.

Jezus heeft veel geweldige dingen verteld en gedaan tijdens Zijn openbare leven. Toch is het niet Zijn onderwijs over Gods nieuwe wereld die het allerbelangrijkste was. Het waren niet de vele genezingen waarmee Hij een voorproef gaf van het definitieve herstel in de eeuwige toekomst. Alle evangelieschrijvers leggen de nadruk op de laatste Pesachweek. De week waarin Jezus zou sterven. De aanloop ernaartoe, de dagen ervoor, het proces en de terechtstelling, en natuurlijk de opstanding, beslaan minstens de helft van de evangelieteksten. Waarom zijn juist Jezus’ dood en opstanding zo cruciaal?  

Vergelden, vergoeden of vergeven

Om de betekenis van Jezus’ dood te begrijpen moeten we kijken naar de manier waarop persoonlijke relaties werken. Hoe kun je een relatie waarin iets mis is gegaan weer herstellen? Er zijn in de basis drie manieren om een verbroken relatie te vereffenen: door te vergelden, te vergoeden of te vergeven. Weet jij hoe elk van deze drie werkt?

Als je vergeldt dan breng je de ander evenveel (of meer) schade toe dan wat je zelf hebt ondervonden. Op die manier zet je de verhouding recht, maar je verliest wel de relatie. Deze route leidt tot verwijdering of escalatie. Als je iemand vergoedt dan geef je erkenning en compensatie voor de schade. Maar als het niet mogelijk is om de schade (volledig) te vergoeden dan is er vergeving nodig. Vergeven is niet makkelijk. Als het om een kleinigheid gaat valt het mee, maar als er echt onrecht is gedaan (zoals het verspreiden van leugens of seksueel misbruik) dan is vergeven niet eenvoudig. Misschien kan de ander wel een deel compenseren, maar vaak is het niet helemaal mogelijk. De schade is geleden en kan niet meer worden teruggedraaid. Als je dan toch de relatie wilt herstellen en behouden, zul je de ander moet vergeven voor wat er gedaan is. Maar als je ervoor kiest om de schade niet aan de ander te vergelden, en het is ook niet mogelijk om een (volledige) vergoeding te krijgen, dan kies je er impliciet voor om de schade voor eigen rekening te nemen. Dat is wat er gebeurt bij vergeving. Het brengt ons bij de betekenis van Jezus’ dood.

God kiest voor vergeving

De relatie tussen God en mensen was ernstig verstoord. Sinds de breuk aan het begin zijn er op allerlei manieren dingen gedaan en gebeurd die God pijn hebben gedaan. Zijn prachtige schepping werd genegeerd. Zijn maaksels begonnen elkaar kwaad te doen. Zijn Naam werd te grabbel gegooid. Op kleine en grote schaal hebben wij als mensheid schade toegebracht aan onze eigen Schepper. We hebben Hem teleurgesteld, vergeten, verlaten en veracht. Het is onmogelijk om zo verder te gaan. Zeker als je bedenkt dat God volledig goed is, heilig, 100% betrouwbaar. Als Hij dit zou vergelden dan waren wij verloren. En hoe zouden wij in staat zijn om God voor dit alles te vergoeden? Niemand kan zich daarom staande houden tegenover deze volkomen heilige God. Dat is precies onze stand van zaken. Een beetje karma of wat goede werken gaan dat niet oplossen. De enige kans op herstel van deze relatie is dat God ons wil vergeven. Maar dat betekent dat Hij de schade voor eigen rekening neemt. Hij moet dan Zelf de gevolgen van onze zonde op zich  nemen. Hoe kon Hij dat doen?

Dat is precies wat er gebeurt door het lijden en de dood van de Messias. In Jezus’ verwerping en dood komen twee dingen aan het licht. Ten eerste dat wij mensen van nature, God, zoals Hij werkelijk is, afwijzen en schuld op ons hebben geladen. Ten tweede, dat God ervoor kiest om dit vrijwillig te ondergaan. Hij wil vergeven. De dood van Jezus was dus niet, zoals Albert Schweitzer het afschilderde, een ongelukkig einde van een Joodse Messias. Alle evangelieschrijvers zijn er heel duidelijk over dat Jezus wist wat er ging gebeuren, ook al begrepen Zijn leerlingen er in die tijd nog helemaal niks van. Dit moest gebeuren. Jahweh nam door het offer van Jezus heen alle schuld en zonde voor eigen rekening. Hij koos voor vergeving en dus is herstel van deze bijzondere relatie mogelijk! Maar als er weer vrede tussen God en mensen ontstaat, dan ligt dus ook de toekomst weer open. De Messias Jezus heeft het fundament onder onze toekomst gelegd. God betaalde Zelf de prijs voor Zijn verbond van liefde en iedereen die dat erkent mag bij Zijn nieuwe wereld horen. Fantastisch!

Jezus Gods Zoon

Om de betekenis van Jezus’ dood en opstanding te begrijpen is het cruciaal te begrijpen wie Jezus is. De evangelieschrijvers zijn er niet alleen duidelijk over dat Jezus Zijn lot vrijwillig onderging. Ook maken ze duidelijk dat Jezus claimde Zelf God te zijn, namelijk de eeuwige Zoon van God.

  • De claim dat Jezus gelijk is aan God is zelfs de voornaamste reden dat Jezus veroordeeld wordt door het Sanhedrin (het joodse hooggerechtshof): “Van nu aan zal de Zoon des mensen gezeten zijn aan de rechterhand van de kracht van God. En zij zeiden allen: Bent U dan de Zoon van God? En Hij zei tegen hen: U zegt dat Ik het ben. En zij zeiden: Welk getuigenis hebben wij nu nog nodig? Want wij hebben het zelf uit Zijn mond gehoord” (Lukas 22 : 69-71).
  • De apostel Johannes opent zijn evangelie met de goddelijke natuur van Jezus, als hij Zijn komst introduceert: “In het begin was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God” (Johannes 1 : 1).
  • Jezus doet ook dingen die alleen God toebehoren, zoals het vergeven van zonde.
  • De apostel Paulus stelt de dienstbaarheid van Jezus als voorbeeld: “Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden” (Filippenzen 2 : 5-6).

De Bijbel laat ons zien dat er drie personen zijn, de Vader, de Zoon, en de heilige Geest die van eeuwigheid af in volmaakte harmonie met elkaar leven, en samen ‘God’ zijn. In wat zij doen en zeggen zijn ze altijd op elkaar afgestemd. Het is prachtig om te zien, hoe er binnen de drie-enig God steeds een volmaakte harmonie is. Binnen deze eeuwige eenheid acht de een de ander uitnemender dan zichzelf. Jezus wijst steeds op Zijn Vader en zegt dat Hij ‘niks doet’ zonder de Vader. De Vader op Zijn beurt geeft Jezus alle macht in hemel en op aarde. De heilige Geest wijst mensen op de persoon en de rol van Jezus. Op Zijn beurt drukt Jezus Zijn leerlingen op het hart dat het maar beter is dat Hij gaat, omdat dan de heilige Geest kan komen. Samen vormen zij het kloppende hart van het eeuwig verbond van liefde. In onze relaties, vooral in het huwelijk tussen man en vrouw, wordt die eenheid nagebootst. Maar waarom is het zo belangrijk om te beseffen dat in het leven van Jezus de eeuwige Zoon onder ons gekomen is?

God zond Jezus niet uit wraak, maar uit liefde

Binnen heidense religie wordt de offerdienst gezien als een manier om de wraak van de goden te stillen of om de goden tevreden te stellen. Gods vergeving heeft daar helemaal niks mee te maken. Het is van het grootste belang om deze heidense ‘wraakgedachte’ hier verre van te houden. Het offer van Christus aan het kruis is wel eens voorgesteld als een bliksemafleider. God was zo kwaad, Hij moest zich wel op iemand afreageren om van Zijn boosheid af te komen. Maar het is een heidense gedachte in een christelijke jas. Niks staat verder van de waarheid dan deze kijk op Jezus’ offer.

Johannes omschrijft de motivatie waarom God Zijn eigen Zoon overgaf in de handen van de mensen zo: “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft…” (Johannes 3 : 16). God de Vader zond Zijn Zoon niet uit wraakgevoelens, zegt Johannes, maar uit liefde. Iedereen die een zoon of dochter heeft weet dat dit offer van de Zoon geen kwestie van afschuiven was. Als je je eigen kind ziet lijden, dan zou je dat liever zelf overnemen. God moest niet van Zijn wraak af, maar Hij nam in het offer van Jezus van Nazareth in werkelijkheid Zelf de straf op zich.

Tijdens Gods raadsbesluit, nog voor de geschiedenis begon, hadden de Vader, de Zoon en de Geest het zo besloten. Zij zouden zelf het fundament leggen voor het beoogde verbond van liefde. Jezus bleef in Zijn aardse leven tot het einde toe trouw aan dat besluit. Het was ‘vanwege de vreugde die voor Hem lag’ dat Hij het kruis op zich nam (Hebreeën 12 : 2). De apostel Paulus zegt: “God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende…” (2 Korinthe 5 : 19). Hoe kan zoiets afgrijselijks als de kruisdood van Jezus het geweldige keerpunt van onze wereldgeschiedenis zijn? Omdat de Schepper van hemel en aarde hierin de onpeilbare diepte van Zijn liefde, genade en goedheid kenbaar maakt. Hij heeft ons niet alleen gemaakt, om ons voor altijd te laten delen in Zijn heerlijke toekomst, maar heeft daarvoor ook Zelf de basis gelegd door ons te vergeven en zelf de verbondsrelatie recht te zetten.

De belangrijkste week uit de geschiedenis

Bekijk de chronologie en symboliek van de belangrijkste week uit de wereldgeschiedenis (tot nu toe). Wist je trouwens dat Jezus op een...woensdag moet zijn gestorven? Hoe dat allemaal zit zie je in deze episode!