De allerlaatste dag van de wereldgeschiedenis

Er zijn in het verleden veel bijzondere dagen geweest. Toch wijst de Bijbel vooruit naar dé ene grote dag. De ontzagwekkende dag waarop Jezus terugkomt om al Zijn mensen op te halen en om de hele wereldgeschiedenis tot zijn voleinding te brengen. Wat gebeurt er op de laatste dag van de wereldgeschiedenis?

In de Bijbel wordt beschreven dat onze wereldgeschiedenis van A naar B gaat. Er is een begin geweest en er komt een voleinding. In die voleinding zijn er enkele grootmachten die de hoofdrol spelen. In de loop van de tijdlijn serie en Thuis in Openbaring krijg je meer info en onderbouwing hiervoor.

Waar ligt het zwaartepunt van deze strijd? Niet in het Midden-Oosten, zoals vaak wordt gedacht binnen christelijke kringen. In episode 27a en 27b van de tijdlijn serie zoomen we in op dit wonderlijke eindpunt van de geschiedenis.

Tijdens de laatste dag, de voleinding van de wereldgeschiedenis zoals wij die kennen, gebeuren er twee dingen.

1. Jezus komt om Zijn wereldwijde gemeente te verzamelen.

Jezus komt terug om al Zijn mensen op te halen. Niet alleen de mensen die op dat moment leven, maar alle mensen uit de gehele geschiedenis die hun leven aan God hebben toevertrouwd. Zij worden op deze ontzagwekkende dag weer tot leven gewekt. Dit wordt in de Bijbel de eerste opstanding genoemd. Het is de grote dag waar Paulus naar uitkijkt:

“Ik heb de goed strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal. En niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad”(II Timotheüs 4 : 7-8).

Opvallend dat Paulus de krans niet verwacht te ontvangen op het moment dat hij sterft. Hij krijgt ‘m pas bij de opstanding van de doden aan het eind van de tijd, samen met alle anderen die naar deze grote dag hebben uitgekeken. Ook Petrus spreekt over een erfenis die bewaard wordt voor de mensen van God en die zij krijgen, niet op het moment dat ze sterven, maar wanneer de grote dag aanbreekt:

"En als de Opperherder verschijnt, dan zult u de onverwelkbare krans van de heerlijkheid krijgen" (I Petrus 1 : 3-9 & 5 : 4).

Op die dag gaat deze enorme menigte, uit alle volken en talen, Jezus tegemoet ‘in de lucht’. Vanaf dat moment zullen zij voor altijd bij Hem zijn. Lees maar eens na in: Johannes 14 : 3 | I Korinthe 15 : 52-53 | Filippenzen 3 : 20-21 | 2 Timotheüs 4 : 7-8 | I Thessalonicenzen 4 : 16-17. Dat zal voorlopig nog niet op de vernieuwde aarde zijn. De nieuwe hemel en aarde komen namelijk pas later, nadat een periode van duizend jaar is verstreken.

Alle doden uit de geschiedenis die zich van God hebben afgekeerd blijven op deze dag nog in hun graf. Zij komen pas later in beeld, bij de start van de eeuwige toekomst.

2. Mensen die achterblijven hebben een probleem.

Wat gebeurt er met de mensen die niet in de wereldwijde gemeenschap van Jezus zijn opgenomen, omdat zij dit zelf niet wilden? Zij hebben een groot probleem. In het visioen van Openbaring wordt over deze achterblijvers het volgende gezegd:

“En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit, en voor de toorn van het Lam. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?” (Openbaring 6 : 15-17. Zie bijv. ook Jesaja 2).

Na deze glorieuze en ontstellende Dag staat de teller van de wereldbevolking dus op nul. De volledige gemeenschap van God is met Jezus meegegaan. De rest van de wereldbevolking heeft de confrontatie met de levende God niet overleefd. De aarde zal voor een periode van duizend jaar volkomen leeg en verlaten achterblijven.

Toch is deze dag nog niet helemaal het einde van de huidige geschiedenis. Dit is het begin van het einde. Een periode van 1000 jaar breekt aan. Daarna volgt een tweede opstanding:

“Maar de overige van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren” (Openbaring 20 : 5-6).

Deze overige doden zijn alle mensen uit de geschiedenis die God hebben afgewezen. Zij zijn dus geen deel van de eerste opstanding, maar van de tweede opstanding. Na die tweede opstanding spreekt God een definitief oordeel uit. Aan de ene kant klinkt dit afschrikwekkend, en dat is het ook, want er gaan mensen verloren. Aan de andere kant is het fantastisch dat er Iemand is die door de complete wirwar aan leugens in onze geschiedenis alles aan het licht kan brengen zoals het werkelijk is. Hoe zou God anders alle dingen nieuw moeten maken om de nieuwe wereld te beginnen?

Komt er een geheime opname?

Het idee dat er een ‘geheime opname’ van de kerk gaat plaatsvinden heeft in brede kringen van de (westerse) kerk wortel geschoten. God zal volgens deze leer op een onverwacht moment, in stilte, alle christenen uit de wereld wegnemen. Het ene moment zijn ze er nog, het andere moment zijn ze er ineens niet meer. Tal van boeken, films en discussieavonden zijn geïnspireerd op deze theorie. Maar is het in lijn met de Bijbel?

Het idee van de ‘opname’ hangt nauw samen met de ‘dispensatieleer’. Volgens deze leer is de wereldgeschiedenis opgedeeld in een aantal perioden. Sinds de komst van Jezus heeft God een tijd ingelast voor de kerk. In die tijd leven we nu. In de toekomst zal God Zijn plan met het joodse volk weer oppakken. Maar voordat Hij dit doet zal Hij eerst de kerk uit het wereldtoneel halen, via een mysterieuze opname. Plotseling zijn alle christenen verdwenen. Daarna gebeuren er dan nog allerlei andere dingen, waaronder een grote verdrukking en de start van een duizend jarig ‘vrederijk’. Belangrijke teksten om deze theorie te ondersteunen zijn: Lukas 17:34 / I Korinthe 15:51-52 / I Thessalonicenzen 4:15).

Het is opmerkelijk dat de opname als een ‘geheime’ gebeurtenis wordt getypeerd. Je hoeft in diezelfde teksten namelijk maar een paar zinnen verder te lezen om het tegendeel te vinden:

  • I Korinthe 15 : 52: “Immers de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden…”.
  • I Thessalonicenzen 4 : 16: “Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel…”. Dat klinkt niet echt als een stille, onopgemerkte gebeurtenis.
  • “En Hij zal zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken…” (Mattheus 24:31).
  • Het is opmerkelijk dat deze leer zo breed geaccepteerd wordt binnen de kerk, aangezien Jezus juist waarschuwt voor theorieën dat Zijn komst onopgemerkt zou plaatsvinden: “Als men dan tegen u zal zeggen: Zie, Hij is in de woestijn; ga er niet op uit; zie, Hij is in de binnenkamers, geloof het niet, want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn” (Mattheüs 24 : 26-27). Jezus benadrukt juist dat Zijn komst zichtbaar zal zijn voor iedereen.  
  • De kernteksten van Lukas 17:34 en Mattheus 24:40-41 zeggen als zodanig niks over een geheime opname. Dat is een interpretatie die eraan gekoppeld wordt. Het beschrijft alleen dat de ene mens aangenomen wordt, terwijl de ander achterblijft. Dat zal inderdaad ook zo zijn: Jezus haalt Zijn gemeenschap op en alle andere mensen blijven achter en overleven dit niet. Daar is geen geheime opname voor nodig.

Een geheime verplaatsing van de kerk, nog voor de grote dag van Jezus’, is niet in lijn met de Bijbel. Er is niks geheims aan de komst van Jezus. Het idee dat achtergebleven mensen op aarde nog een tweede kans krijgen na deze vermeende gebeurtenis kan mensen zelfs op het verkeerde been zetten. Wij wachten op de glorieuze terugkomst van Christus en op niks anders. Het is voor iedereen belangrijk om daar op voorbereid te zijn.

Een populaire theorie die samenhangt met de dispensatieleer is dat de eindtijd pas in zou gaan nadat de opname is geweest. Dit wordt vooral gebaseerd op Paulus’ 2e brief aan de Thessalonicenzen. Paulus spreekt hier over ‘de mens der wetteloosheid’ en over iets wat hem nog tegenhoudt: “Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen zei, toen ik nog bij u was. En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt. Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, tot hij uit het midden verdwenen is” (2:6-7). De uitleg binnen deze leer is dat de heilige Geest, die in de kerk woont, niet meer aanwezig is na de opname. Pas dan kan de wetteloze (de antichrist) vrij spel krijgen. Maar hoe zouden de mensen die dan achterblijven ooit nog God kunnen vinden, als de heilige Geest er niet meer is om ze de weg te wijzen? En waarom spreekt Paulus, die zo vaak over de heilige Geest schrijft, hier ineens in bedekte termen?

De reden is eenvoudig. Paulus kende de profetie van Daniël, die stelt dat de ‘hoorn’ vanuit het romeinse rijk zou opkomen. Hij wist daarom dat de romeinse staat en de keizer voor deze nieuwe macht zouden moeten wijken. Dat kon hij de Thessalonicenzen mondeling wel toelichten (“Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen zei, toen ik nog bij u was?”), maar om het zwart op wit te zetten was natuurlijk een risico. Daarom zegt hij het in bedekte termen: ‘u weet wat het is’ en er is ‘iemand’. Jullie weten wel waar ik het over heb. Paulus spreekt hier over het romeinse rijk en over de nieuwe macht die daar uit op zou komen (al wist hij nog niet precies wie of wat dit zou worden). Zo is de tekst uit Thessalonicenzen ook geïnterpreteerd door de vroege kerkvaders.

Het idee van een geheime opname komt ironisch genoeg juist uit de koker van de nieuwe machthebber waar Paulus op doelde. De theorie dat er tijdens een zevenjarige eindtijd plotseling een antichrist op het toneel verschijnt, is namelijk geïntroduceerd door de jezuïetenorde in het kader van de contrareformatie (16e eeuw). Het was een bliksemafleider, om de aandacht van Rome af te wenden. Later is het via John Darby (vergadering van gelovigen, 19e eeuw) de protestantse wereld binnen gesijpeld en enorm populair geworden.

De Bijbel stelt dat Jezus terugkomt ‘op de wolken’. Dat heeft niks met het weerbericht te maken.

In Psalm 104 : 3 wordt een typisch Hebreeuws parallelisme gebruikt, waarin de wolken en de wind gecombineerd worden met de ‘engelen’ van God. Ze worden in de beeldspraak door elkaar gebruikt. Opvallend is ook dat Jezus tijdens Zijn hemelvaart door een wolk aan het zicht van Zijn leerlingen onttrokken wordt en direct daarna komen er twee engelen bij (Handelingen 1). Dat Jezus op de wolken komt heeft niks met het weerbericht te maken, maar betekent dat Hij samenkomt met een enorm leger van engelen. Verschillende andere plaatsen in de Bijbel bevestigen deze kijk. “Wanneer de Zoon de mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid” (Mattheüs 25 : 31). Zie ook Lukas 9 : 26 en II Thessalonicenzen 1 : 7. Dit zal een spectaculaire dag worden!

Op de achtergrond wordt de strijd gevoerd door geestelijke machten. In Openbaring wordt dit beschreven als de draak die met zijn team de wereld misleidt. Maar op het zichtbare wereldtoneel zijn ook machten aanwezig die hier een eigen plek in hebben. De hoofdrolspelers zijn het Vaticaan en de USA. Die laatste zal de eerste binnenkort in het zadel gaan helpen. In deze tegel zie je een aantal opmerkelijke verbanden.

Rome en Amerika

In de tijdlijn krijg je verbanden te zien tussen de roomse jezuïeten-orde en het genootschap van de vrijmetselarij (Freemasons). Als je dit weet, dan is het opmerkelijk om te zien dat de vrijmetselarij een centrale rol speelt in de VS. Dat is moeilijk over het hoofd te zien. Het George Washington Freemason Memorial (hij was de eerste president van 1789-1797 AD) geeft daar een goede eerste indruk van.

Wie een blik werpt op de Amerikaanse Dollar ziet ook direct onmiskenbare symboliek van de vrijmetselarij. Let op het alziend oog boven een piramide met het onderschrift Novus Ordo Seclorum (de nieuwe wereldorde).

Het merendeel van de Amerikaanse presidenten was lid van de hoogste graad (33e) van de organisatie.

We hebben geconstateerd dat de jezuïetenorde het sturende orgaan achter de vrijmetselarij is. Met die kennis in het achterhoofd is het niet vreemd om te zien dat de symboliek van het Capitool in Washington DC, opgericht door vrijmetselaars, nauw verwant is aan de st. Pieter in Rome. Hier zie je een mooi plaatje van het Capitool.

En hier is de st. Pieterbasiliek in Rome:

Let vooral op de kenmerkende obelisk die op beide locaties gebruikt wordt, een oud-Egyptisch zonnesymbool. Dat is geen toeval.

De toekomstige rol van Amerika

Maar Amerika is toch hoofdzakelijk een protestantse natie? Het land is van oorsprong inderdaad een vrijhaven geweest voor protestanten die gevlucht zijn uit Europa in verband met religieuze vervolgingen vanuit de katholieke kerk. In vele opzichten heeft Amerika een bloei gezien van protestantisme in allerlei soorten en maten. Dat heeft een rijke erfenis opgeleverd. Maar denk je echt dat ze dit in Rome zomaar lieten begaan? De jezuïetenorde heeft vanaf het begin hun positie zeker gesteld in ‘het nieuwe land’. En via de oecumenische beweging wordt het Amerikaans protestantisme op grote schaal van binnenuit uitgehold (onder: Het Vaticaan, de wereldraad van kerken en de Evangelische Alliantie, kom je wat voorbeelden tegen). De oecumenische beweging boekt helaas grote successen.

Ook de politieke banden met het Vaticaan komen in onze dagen steeds openlijker op de voorgrond, evenals de roep om de felbegeerde nieuwe wereldorde. Interessant is dat de adventistenbeweging (een kerkelijke denominatie die rond [1844] het daglicht zag) al in de 19e eeuw op deze connecties tussen Amerika en Rome wees. Met andere woorden, dit is geen inlegkunde waarbij de actualiteit en de Bijbelse profetie in elkaar geperst worden om er een spannend verhaal van te maken. Dit is een verhaal om serieus te nemen.

De verwachtingen dat Amerika het Vaticaan in het zadel gaat helpen als morele leider van de nieuwe wereldorde leven al veel langer. In onze tijd lijkt het definitief van de grond te komen. In onderstaande aflevering uit de serie ‘clash of minds’ wordt een statement van president Biden aangehaald (op 56 minuten). Biden geeft aan dat Amerika de vrije wereld de nieuwe wereldorde in moet leiden. Typisch dat hij de nieuwe wereldorde in contrast zet met de vrije wereld. Blijft er dus geen vrije wereld meer over nadat de nieuwe orde is gevestigd? De komst van de nieuw orde werd vaak als fantasie en complot weggewuifd, maar mag inmiddels vrijuit besproken worden.

https://www.youtube.com/watch?v=JfgmIYt2XIA

In dezelfde aflevering wordt een snapshot gegeven uit de World Government Summit 2022 in Dubai (op 1 uur en 6 minuten). Ook hier wordt de wens om de nieuwe wereldorde van de grond te krijgen niet meer onder stoelen en banken geschoven. Let ook op de kenmerkende belofte van een nieuw paradijs op aarde, gebaseerd op ‘science and technology’.

https://www.youtube.com/watch?v=JfgmIYt2XIA

Wie zou de spil van deze orde worden?

Jezus komt terug, zoals Hij heeft beloofd!

Maar wat mensen en machten ook allemaal proberen, uiteindelijk zal God Zijn masterplan tot uitvoering brengen. Jezus komt terug om de huidige geschiedenis tot zijn voleinding te brengen. Hij komt om Zijn wereldwijde gemeenschap, van alle tijden en plaatsen, op te halen. De voorbereiding op de eeuwige toekomst gaat van start. Maar voor de wereld van nu en iedereen die ervoor gekozen heeft om God de rug toe te keren valt het doek. Het is tegelijk een fantastisch mooie dag en een ontstellende dag. Alles komt tot zijn climax. Ooit komt er een dag waarbij je uit je bed stap en de allerlaatste dag is aangebroken. Ben jij daar klaar voor?