De grote vernieuwingsbeweging van de reformatie was een doorn in het vlees van Rome. De macht werd aangetast. En die moest hersteld worden. Eén orde in het bijzonder kreeg de taak om die verachtelijke reformatie de nek om te draaien. Ze deden dat niet alleen met harde hand, maar ook met subliem uitgedachte strategieën. Helaas zijn die zo succesvol gebleken dat de hedendaagse kerk de poten onder de eigen stoel aan het wegzagen is, zonder überhaupt door te hebben dat ze gestuurd en beïnvloed is door deze Contra-reformatie.
In deze episode laat ik je zien wie het zijn en wat hun áller-belangrijkste wapen is. En ja, deze orde is in onze dagen volop actief en heeft veel meer invloed dan je ooit zou kunnen dromen.
Note: ik laat in deze video wat meer Engelse citaten uit bron documenten, om te benadrukken dat dit geen recente verzinsels zijn. Hopelijk vormt dit geen obstakel, want het is van levensbelang om deze achtergronden te kennen.
In 1534 werd in Parijs de Societas Iesu opgericht (de sociëteit van Jezus, ook bekend als de jezuïetenorde). De voorman was Ignatius van Loyola. Hij werkte samen met Francis Xavier, Peter Faber, Alfonso Salmeron, Diego Lainez, Nicholas Bobadilla en Simao Rodrigues. Kort daarna, in 1540, werd de orde goedgekeurd door de paus.
In de St-Pietersbasiliek staat een monument voor Loyola, waarin hij zijn voet op het hoofd van een protestant heeft staan. Er is niet veel fantasie voor nodig om de boodschap te begrijpen. Het doel van de jezuïetenorde komt ook tot uiting in hun oorspronkelijke eed:
“I…declare and swear, that his holiness the Pope is Christ’s Vicegerent and is the true and only Head of the Catholic or Universal Church throughout the earth; and that by virtue of the keys of binding and loosing, given to his Holiness by my Saviour, Jesus Christ, he hath power to dispose heretical kings, princes, states, commonwealths and governments, all being illegal without his sacred confirmation and that they may safely be destroyed.”
“...I furthermore promise and declare that I will, when opportunity presents, make and wage relentless war, secretly or openly, against all heretics, Protestants and Liberals, as I am directed to do, to extirpate and exterminate them from the face of the whole earth…”
G. Kah, The New World Religion, Hope International Publishing inc. Pages 242-243. Original oath located in the Library of Congress, Washington, D.C., Library of Congress Catalog Card #66-43354.
De frase ‘...as I am directed to do’ laat de sterk hiërarchische en militaire structuur van de orde zien. Je voert zonder meer uit wat je opgedragen wordt. De hoogste baas wordt dan ook (tot op de dag van vandaag) de generaal-overste genoemd. Het beeld in de St-Pietersbasiliek en de toonzetting van de eed laat de enorme lading zien van wat hier gaande is. Het is niks minder dan een geestelijke oorlogvoering. Aanvankelijk ging de jezuïetenorde, die binnen korte tijd grote macht verwierf, te werk met harde hand. Via de inquisitie werden onnoemelijk veel mensen vervolgd, gemarteld en vermoord. Maar toen de reformatie te omvangrijk werd werkte deze harde lijn niet meer.
In de 20e eeuw wordt een zachte lijn ingezet. Het doel is ongewijzigd, de kerk en heel de wereld onder het systeem van Rome brengen, maar de wegen zijn anders. Rome is hard bezig om alle kerkelijke denominaties onder het eigen gezag te krijgen. De jezuïeten – in de vorm van de pauselijke raad ter bevordering van eenheid onder christenen – zijn nog steeds in de lead. Een belangrijk strategisch element in deze beweging is om het geloof terug te brengen tot een zogenaamde ‘kern’. Alles wat afleidt van een inhoudelijk gesprek helpt. Praten over verschillen wordt in een negatief daglicht gesteld en het belang daarvan wordt gerelativeerd. Het is echter sterk de vraag of het om nuanceverschillen gaat, of dat hier opnieuw het hart van het christelijk geloof geraakt wordt. Hier krijg je alvast een toegankelijke lezing over een aantal dubieuze dogma’s.
Unbiblical stuff the Catholic Church teaches: Mary, Indulgences, Eucharist, Priests, 7 sacraments
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=d1xZTPY98Oc
Hoewel je misschien nooit eerder van de jezuïetenorde hebt gehoord, zijn zij in werkelijkheid de machtigste organisatie in onze hedendaagse wereld. In de tijdlijn leer je meer over hun razendsnelle opkomst, de ongekend grote invloed die ze hebben en de voornaamste strategie die gevolgd wordt.
Een specifiek probleem waar Rome tegenaan liep was de profetische uitleg die de reformatoren aan de Bijbel verbonden. Volgens de profetie in de Bijbel is Rome het laatste rijk. Vanuit dit rijk komt een laatste supermacht op, een kleine hoorn, die uitgroeit tot de dominante wereldspeler. Dit verwijst naar de opkomst van het Vaticaan. De reformatoren gingen zonder uitzondering in deze uitleg mee. Niet alleen omdat de actualiteit van hun dagen deze kant op wees, maar ook vanwege de sterke Bijbelse papieren.
De identificatie van Rome met de antichrist was zo overtuigend dat vele mensen én vele landen afstand begonnen te nemen van dit instituut. Zelfs in 1999, toen de Lutherse kerk een nieuw verdrag sloot met het Vaticaan, werd afgesproken dat Rome niet meer geïdentificeerd mocht worden als antichrist. In de nota bene gezamenlijke luthers-katholieke herdenking van de reformatie in 2017 werd dit herhaald:
“Ook al zijn lutheranen het overwegend eens met Luthers kritiek op het pausschap, tegenwoordig verwerpen ze Luthers identificatie van de paus met de antichrist.”
van_conflict_naar_gemeenschap_3.pdf (lutheranworld.org), pg 84
Blijkbaar had het idee dat het Vaticaan de antichristelijke macht uit de Bijbelse profetie is diep wortel geschoten. Simpelweg omdat het een herkenbaar en ijzersterk verhaal was. Dat leverde hoofdbrekers op. Kon de paus dit probleem nog oplossen? Je kunt mensen wel bang maken en dreigen met represailles, maar als er te veel mensen zijn die een overtuiging onderschrijven dan heeft het op den duur geen effect meer. Dus wat doe je dan? Dan kijk je of het lukt om alternatieve ideeën te introduceren, in de hoop dat je daarmee mensen op andere gedachten kunt brengen.
Vlak na het concilie van Trente (1545-1563 AD) kwam de strak georganiseerde jezuïetenorde naar buiten met twee totaal tegengestelde interpretaties van de Bijbelse profetie.
Door de introductie van de vernuftig uitgedachte alternatieven probeerde de orde het zicht op Gods profetische kalender te vertroebelen. Het doel was om de aandacht van Rome af te wenden en de reformatorische uitleg buiten beeld te drukken. Dat bleek na verloop van tijd helaas bijzonder succesvol.
In de serie Thuis in Openbaring krijg je extra info over deze opmerkelijke ontwikkelingen, in episode 5.
Preterisme, het idee dat alle profetie verleden tijd is, floreert in liberaal protestantisme. In feite gelooft men hier helemaal niet in profetie. Sinds de Verlichting groeide de scepsis over alles wat buiten de bekende natuurwetten zou vallen. Wonderen moesten daarom toegeschreven worden aan religieuze fantasie. Ook het idee dat het mogelijk is om met zekerheid iets over de toekomst te zeggen werd afgeserveerd. Binnen dit klimaat was preterisme een voor de hand liggende keuze.
Futurisme, het idee dat profetie over de eindtijd alleen betrekking heeft op het allerlaatste stukje van de geschiedenis, leeft volop in conservatief protestantse en evanglelische kringen. De ideeën zijn wijdverspreid in allerlei protestantse vertakkingen, van baptisten en evangelischen tot aan charismatische groeperingen. Dit soort eindtijdtheologie vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. In 1825 werden de Plymouth brethren gevormd, die graag een vernieuwing wilden zien in de destijds stugge Anglicaanse kerk. John Nelson Darby was lid van dit genootschap. Hij schreef een boek op futuristische grondslag, dat aanvankelijk weinig aandacht kreeg. Later ontdekte C.A. Scofield echter Darby’s boek, dat al een tijd in Amerika op de plank stof lag te vangen. Scofield schreef een commentaar op de Bijbel vanuit futuristisch perspectief, die 10 miljoen keer is gedrukt. De populaire futuristisch georiënteerde serie van Hal Lindsay is zelfs zo’n 80 miljoen keer verkocht, in 14 talen. Talloze films op basis van eindtijdscenario’s zagen het licht.
Misschien dat de aantrekkingskracht van spannende eindtijdverhalen bijdraagt aan de grote populariteit van deze visie. Maar wat een veel grotere rol speelt in de acceptatie van de futuristische eindtijdtheorie is de uitleg van Israëls rol binnen de wereldgeschiedenis. Want God kan de beloften aan ‘Zijn volk’ toch niet laten liggen? Moet er niet alsnog een nieuw historisch hoofdstuk voor de joodse natie in het verschiet liggen? In hoofdlijnen zou het er ongeveer zo uitzien:
God zou Zijn belofte aan het nationale volk Israel hebben uitgesteld. Hij heeft (volgens de moderne futuristische leer) een tussenfase ingelast voor de kerk. Er is een gat geslagen in de beroemde 70-weken profetie van Daniël. De eerste 69 weken zijn geweest, maar toen kwam onverwacht de kerk. Dat had Daniël nog niet zien aankomen. De laatste, 70e week, ligt nog in de toekomst. Inmiddels duurt die profetische pauze al zo’n tweeduizend jaar, maar het lijkt op zijn eind te lopen. De staat Israël is immers al opgericht. Binnenkort wordt de kerk via een geheime opname van het wereldtoneel gehaald en dan pakt God de draad weer op met Zijn eigen volk. Dan zal alsnog heel Israël behouden worden, zullen de Joden onder leiding van de Messias politiek wereldleider worden en komt God de beloften aan Zijn volk toch nog na. God kan immers niet ontrouw zijn aan Zijn eigen beloften. Dat is de basisgedachte.
Dat die tussenperiode voor de kerk is ingelast, is een bijzonder geheimenis waar de apostel Paulus inzicht in heeft mogen krijgen (Romeinen 11 : 25). Tenminste, dat is de futuristische lezing. Zoals gezegd, collega Daniël wist daar nog niks van. De reden van deze ingrijpende bestuurswijziging is dat God tijd wilde inbouwen om ‘de heidenen’ ook een kans te geven. Eigenlijk kwam het wel goed uit dat Israël het evangelie afwees, en dat de beloften nog niet werden vervuld, want nu had Paulus tijd om op zendingsreis te gaan naar de heidenen. Eerst kunnen er nog een heleboel heidenen behouden worden en dan gaat God weer door met Zijn oude plan.
Dat Paulus in zijn conclusie over dit ingewikkelde onderwerp niet zegt ‘...dan zal heel Israël zalig worden’, maar ‘...zo zal heel Israël zalig worden’ (Romeinen 11: 26) wordt over het hoofd gezien. Dat God trouw is aan ‘Zijn volk’ en aan ‘de beloften’ is zeker waar. Maar of het futurisme hier de juiste uitleg aan geeft is zeer de vraag. De theologische inconsistenties stapelen zich op. In de tijdlijn serie en in Thuis in Openbaring komt dit belangrijke onderwerpen op verschillende punten terug.
Inmiddels is de overtuiging dat het epicentrum van de antichristelijke macht in Rome ligt wel een zeldzaamheid geworden. Terecht? Ik zou zeggen, verdiep je in de tijdlijn en vorm je eigen oordeel.
Hoe opereert de Jezuïeten-orde. Laten we eens op onderzoek uitgaan op basis van één van hun eigen bronnen.
Je wordt natuurlijk niet zomaar de nummer 1 van de wereld. De route richting wereldwijde zeggenschap loopt niet volgens een rechte lijn. Het zicht hierop is daarom onvolledig, er ontbreekt veel informatie en ons begrip is onvolkomen. Bescheidenheid is gepast. Hoe uiteindelijk het toekomstvisioen van Openbaring, het monsterverbond tussen de koningen en kooplieden van de aarde met de grote stad Babylon, precies tot stand komt hoef je niet tot in detail te weten. Maar enig (historisch) besef is wel noodzakelijk. De bouw van deze stad vindt namelijk niet openlijk plaats: kijk hier ben ik en dit is mijn plan! God is altijd transparant in Zijn communicatie. Maar de duivel werkt via code, achterkamers en schijnbewegingen. Dat valt dus niet direct op. Er is daarom geestelijk onderscheid nodig om te zien waar het op aankomt. Gods gemeenschap wordt in de Bijbel opgeroepen om geen deel te nemen aan dit anti-goddelijke wereldwijde pact: “En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Ga uit haar weg, Mijn volk, opdat u geen deelhebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen” (Openbaring 18 : 4). Het is een serieuze waarschuwing. Maar hoe weet je waar je uit weg moet trekken, als je geen idee hebt wat Babylon is? Hoe voorkom je deel te hebben aan haar zonden, als je niet eens weet welke dat zijn?
Voordat we verder ingaan op de strategieën van Babel maken we nogmaals een punt duidelijk. In de tijdlijn worden antigoddelijke patronen en systemen bij de naam genoemd. Daar zijn echte mensen bij betrokken. Het uiteindelijke besluit over mensen ligt echter bij God, niet bij ons. Alleen Hij kan werkelijk beoordelen wat er in het hart van mensen omgaat. We moeten aan de hand van de Bijbel en met de assistentie van de Heilige Geest een oordeel vormen over ideeën en praktijken van medemensen. Tegelijk willen we een open vizier houden richting de individuen die erin betrokken zijn. Jezus heeft ons geleerd zelfs vijanden lief te hebben. Het is in de eerste plaats geen politieke en sociale strijd: “Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten”(Efeze 6 : 12). Met deze wetenschap in het achterhoofd nemen we een duik in het dreamteam van Rome.
Binnen de muren van het Vaticaan is enkele eeuwen geleden een orde opgericht die hier vandaag de dag de scepter zwaait. Sinds de vliegende start, ruim 450 jaar geleden, is de jezuïetenorde uitgegroeid tot de meest invloedrijke organisatie in de wereld. De huidige paus (Franciscus) is lid van deze orde. Hoe het komt dat je waarschijnlijk nog nooit van deze club gehoord hebt, terwijl ze in feite de wereld besturen? Dat heeft te maken met hun werkwijze!
De jezuïet Andrew Steinmetz schreef in de 19e eeuw een driedelig werk over de geschiedenis van deze orde. Het levert een leerzame kijk in de keuken op.
https://jesuitonlinelibrary.bc.edu/?a=cl&cl=CL1&sp=steinmetzhistoryjes&ai=1&
Direct aan het begin van zijn werk beschrijft Steinmetz hoe snel de nieuwe organisatie begon te groeien na de oprichting en voet aan de grond kreeg in alle delen van de wereld (Volume I, pg. 1):
Een van de succesfactoren die wordt aangevoerd is de strikt militaire hiërarchie van de organisatie. Geen eindeloze discussies en vergaderingen, maar duidelijke orders. Wie zich aansluit bij de orde onderwerpt zich aan deze absolute discipline (Volume I, pg. 3).
Steinmetz geeft zelf een positieve blik op de jezuïeten: “Their industry and perseverance are models for all humanity” (pg. Vi). Maar als je het extract uit hun oorspronkelijke eed hebt gelezen wordt het ware karakter duidelijk. Je komt het tegen in episode 20 van de tijdlijn serie. Het doel van de orde is om het absolute gezag van Rome te herstellen en het wereldwijde machtssysteem te waarborgen. Alle middelen om dat doel te bereiken zijn geheiligd. Macht krijg je immers niet zomaar. Het is een resultaat van ‘skilful management’ (Volume I, pg. 14).
Wat is dit voor een ‘skilful management’? In welk management werd de orde bedreven? Dat is de beïnvloeding van de publieke opinie (“...triumphed aloft on the clouds of Public Opinion”). Om dat verder te verhelderen wordt een plaatje van Archimedes gebruikt. Deze wiskundige (derde eeuw v. Chr.) zou gezegd hebben dat je de aarde kunt verplaatsen, als je maar een stevige plek had om op te staan. Ook de jezuïeten willen de wereld verplaatsen, naar hun hand zetten. Maar waar staan ze op om dat voor elkaar te krijgen? Dat is de ‘cloud of popular opinion’ (Volume I, pg. 168). Kijk naar het plaatje en de opmerkelijke toelichting.
De populaire opinie kan worden gestuurd en beïnvloed door in te spelen op de angst van de onwetenden en op de belangen en het ego van de ‘groten der aarde’ (pg. 167).
De manieren waarop ze inspeelt op de menselijke emoties en sentimenten kan verschillen. Net wat het beste uitkomt in de ene of andere situatie. Plant een klein beetje onzekerheid hier, verwerk een element daar, schep onrust en angst bij de gewone man of beloof juist geld en roem aan die veelbelovende startup. Ze spelen handig in op mensen via every human art: op de universiteit, in Hollywood, in de politiek, in de financiële wereld, in de kerk of waar het ook maar bij zou kunnen dragen aan de realisatie van hun eigen doel. Dat doel heiligt alle middelen. Het gaat zelfs zover dat ze mogen liegen en bedriegen, als dat beter uitkomt. De eigen activiteiten en agenda’s worden, zoals je in de volgende quote leest, moreel gerechtvaardigd door een beroep op het doel (“...make deceit not unholy in doing her appointed work”), (pg. 166).
Wordt de publieke opinie die beïnvloed en gestuurd moet worden echt oprecht gewaardeerd? Verre van dat. Bij de visualisatie van het Archimedes-principe hierboven kon je het al lezen. De orde maakt gebruik van “...the clouds of popular opinion – an airy nothing in itself – ...”. De publieke opinie stelt in zichzelf helemaal niks voor. Je hebt het nodig om een doel te bereiken, maar er wordt geen enkele waarde aan toegekend. Het is een ‘airy nothing in itself’. Wat een neerbuigende kijk op de massa. Al die mensen worden gestuurd en gevormd, zonder dat ze het zelf doorhebben, en daarom is hun zogenaamde eigen mening niets meer dan lucht. We zullen later zien dat deze minachtende benadering ook typerend is voor de zusterorganisatie die als offshoot van de orde is ontstaan.
Naast de term airy nothing valt nog iets anders op. Ook de term invisible (onzichtbaar) wordt gebruikt. Het is opmerkelijk dat onzichtbaarheid gelinkt is aan de populaire opinie (beide termen zijn italic gedrukt). Door op een subtiele manier de mening van de menigte te sturen maakt de organisatie zichzelf onzichtbaar. Mensen die het idee hebben dat ze hun eigen mening en keuze volgen (terwijl ze in feite een richting op gestuurd worden) hebben zelf niet eens door dát ze gestuurd worden. Door slim gebruik te maken van de populaire opinie kan de organisatie zelf onzichtbaar opereren. Deze strategie werkt zelfs in een democratie. Als je maar voldoende middelen in handen hebt om het publiek te beïnvloeden (denk aan sleutelposities, onderwijsinstellingen, mediaconcerns, etc.), dan kan je een democratie van binnenuit manipuleren en ondermijnen, zonder dat mensen het zelf doorhebben.
Aangezien het Vaticaan schathemeltjerijk is, en al eeuwenlang werkt aan de opbouw van een wereldwijd imperium is dit meer dan slechts een theorie. Om mensen op bepaalde gedachten te brengen kunnen zelfs – op grote schaal – feitelijke gebeurtenissen in de hand gewerkt worden. Daarover volgt straks nog wat meer informatie. Wat ook bijdraagt aan de onzichtbaarheid van de orde zijn de voortdurende wisselingen van methodes (elke methode is immers geoorloofd) en het feit dat leden voor de buitenwereld in elke mogelijke gedaante mogen optreden. Volgens de eed mag je zelfs openlijk optreden als vijand van Rome, als dat maar het hogere doel dient. Op het wereldtoneel vijanden, achter de schermen broeders. Zo wordt het wel erg ondoorzichtig wie waarbij hoort en wie welk doel en belang heeft. Ook heel handig als je onzichtbaar wilt opereren.
Om het uiteindelijke doel te bereiken, wereldwijde macht, is werkelijk alles geoorloofd. Er mag een enorme dosis verdeeldheid, onrust en chaos worden gecreëerd, om de mening van de massa te beïnvloeden, die op zijn beurt nodig is om het eindresultaat te bereiken. Er zou daarom volgens Steinmetz zelfs een moment kunnen komen in de toekomst waarop er een katholiek is die concludeert dat de orde van de jezuïeten meer schade heeft aangebracht aan de christelijke leer dan Luther en Calvijn bij elkaar (in hun visie gezien dan). En dat een toekomstig lid van de orde – one of the society’s eccentric progeny – zelfs verantwoordelijk kan worden gehouden voor de popularisering van algehele vertwijfeling en atheïsme (pg. 169).
Wat het einddoel is van de dubieuze strategie? Daarover bestaat geen onduidelijkheid. Door slim gebruik te maken van de mening van de massa, die, zonder dat men het zelf doorheeft, een richting op gestuurd is, kan de hele wereld bestuurd worden. “See, my lord, from this room – from this room I govern not only Paris, but China, not only China – but the whole world – without any one knowing how ‘tis managed” (Volume I, pg. 168-169, italics toegevoegd).
De religieuze rechtvaardiging die aan de orde ten grondslag ligt wordt in de oorspronkelijke eed verwoord. Gary Kah, die voor alle zekerheid een originele kopie van de jezuïeteneed heeft opgedoken in de bibliotheek van het USA Congres, geeft een aantal quotes (Kah, The New World Religion, pg. 242 en verder). De italics zijn toegevoegd om de religieuze dimensie uit te lichten.
De jezuïetenorde opereert niet solo. Er zijn in de loop van de tijd gelieerde genootschappen opgericht waar de orde gebruik van maakt. We krijgen op dit punt een clou vanuit onverwachte hoek. Het viel de occultist Helena Blavatsky (19e eeuw) op dat er talloze connecties zijn tussen de jezuïetenorde en secret societies. De Vrijmetselarij (Freemasons) vormt daar de bekendste van. In Blavatsky’s boek Isis unveiled maakt ze terloops opmerkingen over dit invloedrijke geheime genootschap en de aansturing daarvan door de jezuïeten-generaal:
"And yet," says Rebold, "notwithstanding the confusion they had created (1736-72), the Jesuits had accomplished but one of their designs, viz.: denaturalyzing and bringing into disrepute the Masonic Institution.Having succeeded, as they believed, in destroying it in one form, they were determined to use it in another (...) In this combination Catholicism governed all, and the whole fabrication moved upon wheels, representing the great object for which the Society of Jesus was organized." vol ii, p 385
"It is curious to note too that most of the bodies which work these, such as the Ancient and Accepted Scottish Rite, the Rite of Avignon, the Order of the Temple, Fessler's Rite, the 'Grand Council of the Emperors of the East and West -- Sovereign Prince Masons,' etc., etc., are nearly all the offspring of the sons of Ignatius Loyola. The Baron Hundt, Chevalier Ramsay, Tschoudy, Zinzendorf, and numerous others who founded the grades in these rites, worked under instructions from the General of the Jesuits. The nest where these high degrees were hatched, and no Masonic rite is free from their baleful influence more or less, was the Jesuit College of Clermont at Paris. Blavatsky, Helena Petrovna, Isis Unveiled, Los Angeles 1968 (oorspr. 1879).
Naast historische referenties zijn er andere clous die op verbinding tussen de jezuïetenorde en het genootschap van de vrijmetselarij wijzen. Zo zijn er tal van overeenkomsten in het geestelijk karakter van beide organisaties. Volgens aanbevelingen vanuit vijftig Amerikaanse mason lodges, verzamelde Gary Kah een lijst van bekende Freemason standaardwerken. Hij quote uit deze werken om het karakter van de vrijmetselarij te omschrijven (G. Kah, En Route to Global Occupation, Huntington House Publishers, pg. 120-121). Let op de opvallende overeenkomsten met de jezuïetenorde.
1. Het zijn beide religieuze ordes
Net als de jezuïeten zijn de vrijmetselaars religieus. “Every masonic lodge is a temple of religion” (pg. 121, uit Morals and Dogma’s, Pike).
2. Ze claimen allebei een waarheid die boven de Bijbel gaat
Net als bij de jezuïeten wordt goddelijk inzicht en gezag toegekend aan (een kleine groep van religieuze) mensen. Een gezag dat boven de Bijbel uitgaat. De vrijmetselaars verwijzen onder meer naar de getallenmagie van de Kabbala die het ware inzicht van de Bijbel zou bevatten: “The Kabalah alone consecrates the alliance of the Universal Reason and the Divine Word;...it alone reconciles Reason with Faith, Power with Liberty, Science with Mystery” (pg. 123, uit Morals and Dogma’s, Pike).
3. Beide ordes zijn gericht op de ontwikkeling van een universele religie
De jezuïeten hebben ten doel om de hele wereld onder het religieuze gezag van Rome te brengen. De vrijmetselaars werken ook aan de totstandkoming van een wereldreligie. “Masonry...is Religion, a worship in which all good man may unite, that each may share the faith of all” (pg. 125, uit The Builders, Joseph Newton). Hoor je de echo van paus Fransicus’ woorden (hij is zelf een jezuïet) over de universele broederschap: “Let us dream, then, as a single human family, as fellow travelers sharing the same flesh, as children of the same earth which is our common home, each of us bringing the richness of his or her beliefs and convictions, each of us with his or her own voice, brothers and sisters all” (Fratelli Tuti).
4. Beide ordes erkennen dat mensen als een god op aarde kunnen zijn
De jezuïeten beschouwen de paus als god op aarde. Vergoddelijking van mensen speelt ook bij de vrijmetselaars een prominente rol: “In the closing cermemonies of the ritual for the Royal Arch degree, the candidate is asked, “Brother, Inspector, what are you?” and he replies, “I AM THAT I AM” (Kah pg. 126-127, The Question of Freemasonry, pg. 9). Dit refereert naar de eigennaam van God: Jahweh, Ik ben die Ik ben. Het idee van de onsterfelijke ziel, die ook door beide ordes geleerd wordt, sluit hierbij aan.
5. Beide organisaties volgen een strikt hiërarchische structuur
De jezuïeten kennen een strikt militaire hiërarchie en absolute onderschikking. Bevel is bevel. Hetzelfde geldt voor de vrijmetselaars: “The first duty of every Mason is to obey the mandate of the Master...This spirit of instant obedience and submission to authority constitutes the great safeguard of the Institution. Freemasonry more resembles a military than a political organization” (pg. 128, uit Mackey’s Encyclopedia of Freemasonry, pg. 525).
6. Ze werken met een inner circle die de ‘ware inzichten’ en ‘toewijding’ heeft
Beide ordes werken met graden waarin je kunt opklimmen. Op zich is dat in elke organisatie zo. Elk bedrijf heeft assistenten, managers en directeuren. Het verschil hier is dat het echte karakter van de organisatie verborgen wordt gehouden. De eigenlijke doelstelling van de organisatie wordt pas duidelijk naarmate je tot de inner circle gaat behoren. De eerste graden kun je uit eigen beweging doorlopen, maar de inner circle kom je alleen binnen via selectie. Je hoort het terug bij de oorspronkelijke introductie van de jezuïeteninwijding: “You have received all your instructions heretofore as a novice, a neophyte, and have served as a coadjutor, confessor and priest, but you have not yet been invested with all that is necessary to command in the Army of Loyola in the service of the Pope. You must serve the proper time as the instrument and executioner as directed by your superiors: for non can command here who has not consecrated his labors with the blood of the heretic; for ‘without the shedding of blood no man can be saved’” (Kah, The New World Religion, Huntington House Publishers, pg. 317). Let overigens op de sinistere verdraaiing van deze Bijbeltekst.
7. Ze gebruiken beide harde taal
In de (oorspronkelijke) jezuïeteneed wordt keiharde taal gebruikt bij de inwijding: “(...) and should I prove false or weaken in my determination, may my brethren and fellow soldiers of the Militia of the Pope cut off my hands and my feet, and my throat from ear to ear, my belly opened and sulphur burned therein...” (Kah, The New World Religion, quote from the Jesuit oath, reference to a copy of the original oath is given, pg. 319-321). Geen fijne taal. Precies diezelfde harde taal kenmerkt de initiaties in de verschillende freemason graden, waar dit de eerste van is: ‘To all of which I do most solemny and sincerely promise and swear, without the least equivocation, mental reservation, or self-evasion of mind in me whatever; binding myself under no less penalty than to have my throat cut accross, my tongue torn out by the roots, and my body buried in the rough sands of the sea at low water-mark, where the tide ebbs and flows twice in twenty-four hours; so help me God, and keep me steadfast in the due performance of the same’” (pg. 128, uit Illustrations of Masonry, pg. 21-22 by William Morgan).
8. Beide ordes vertonen opzettelijk kameleongedrag
De jezuïeten mogen zich naar eigen inzicht in een bepaalde rol voordoen, voor de buitenwereld zelfs als vijanden van elkaar, net zoals het best uitkomt om het hogere doel te bereiken. Dit kameleongedrag kenmerkt ook de vrijmetselaars. Zij assimileren zich aan een bepaalde religieuze context, terwijl ze hier zelf geen absolute waarde aan toekennen: “In a lodge consisting entirely of Jews, the Old Testament alone may be placed upon the altar, and Turkish Freemasons may make use of te Koran” (pg. 126, uit Mackey’s Encyclopedia of Freemasonry). Je kunt dus een priester, predikant, goeroe of imam zijn, maar in je hart een vrijmetselaar die als ultiem doel heeft om alle religie te vermengen.
9. Openlijk vijandig, eigenlijk vrienden
Het motto van de hoogste graad in de vrijmetselarij (in de schotse rite is dat de 33e graad) is Ordo ab Chao, oftewel orde uit de chaos. Dat is een echo van de jezuïetenstrategie waarbij het creëren van chaos, onrust en verdeeldheid is toegestaan, als dat een doel dient. Voor buitenstanders mag je zelfs vreemden van elkaar zijn, in de oppositie zitten of een andere religie aanhangen. “You have been taught to insidiously plant the seeds of jealously and hatred between communities, provinces and states that were at peace...To take side with the combatants and to act secretly in concert with your brother Jesuit, who might be engaged on the other side...” (Kah, The New World Religion, pg. 317). Uit de zelfgecreëerde chaos schep je je eigen orde.
10. Beide ordes kijken neer op ‘de gewone man’
De populaire opinie, die door de jezuïetenorde wordt gebruikt om de massa een kant op te sturen, wordt minachtend een ‘airy nothing’ genoemd. Standaardwerken van de vrijmetselaars ademen dezelfde hoogmoedige geestelijke atmosfeer: “Truth becomes deadly to those who are not strong enough to contemplate it in all its brilliance....The truth must be kept secret, and the masses need a teaching proportioned to their imperfect reason (uit Morals and Dogmas, pg 103, Kah 127). En ook: “The Hebrew books were only written to recall to memory the traditions. And they were written in Symbols unintelligible to the Profane’ (pg. 123).
11. Je mag de onwetende massa opzettelijk bedriegen en misleiden
Mocht het nodig zijn om het hogere doel te bereiken, dan vindt de jezuïetenorde het geen enkel probleem om te liegen (“...make deceit not unholy in doing her appointed work”). Het doel heiligt alle middelen. Ook de vrijmetselaars, in de hogere graden, hebben daar geen enkel probleem mee: “Masonry, like all the Religions, all the Mysteries, Hermeticism and Alchemy, conceals its secrets from all except the Adepts and Sages, or the Elect, and uses false explanations and misinterpretations of its symbols to mislead those who deserve only to be misled; to conceal the Truth, which it calls Light, from them, and to draw them away from it. Truth is not for those who are unworthy or unable to receive it, or would pervert it (uit Morals and Dogmas pg 104-105, Kah pg 127). Een koninkrijk gebouwd op leugens.
12. Beide ordes doen er alles aan om hun echte agenda onzichtbaar te maken
We zagen eerder al dat de jezuïetenorde zichzelf onzichtbaar weet te maken door in te spelen op de publieke opinie. Als mensen het gevoel hebben zelfstandig te denken, en niet doorhebben dat ze eigenlijk beïnvloed worden, zullen ze geen risico’s vermoeden. Ook de vrijmetselarij maakt de eigen agenda onzichtbaar door strikte geheimhouding. Naar buiten toe presenteert de orde zich als een liefdadigheidsorganisatie, maar dat strookt totaal niet met de leer uit de standaardwerken die ze zelf aanbevelen. Kortom, naast de aanwijsbaar historische relaties wijzen deze geestelijke overeenkomsten op de nauwe band tussen de jezuïeten en de vrijmetselarij.
Met deze wetenschap in het achterhoofd is het niet vreemd meer om te constateren dat in talloze kathedralen symboliek uit de vrijmetselarij te vinden is. Als je bijvoorbeeld in de grote St. Paul’s Cathedral in Londen staat en naar boven kijkt kun je dit kunststukje zien. Het is de kenmerkende passer en winkelhaak, inclusief het alziend oog. Veel duidelijker kun je het niet krijgen.
Als je de connecties tussen de ordes niet begrijpt, kun je als toegewijd katholiek flink wakker liggen van dergelijke symboliek. Op deze katholieke site wordt gesproken over ‘vreemde symbolen’: “There are numerous other strange symbols in the cathedral, arguably Masonic or pagan (solar deity symbol in the center of the floor), but the All-Seeing Eye is the most typical of all Masonic symbols.” Veel katholieken hebben zelf geen idee van de werkelijke achtergrond van het instituut waar ze bij horen.
Masonic Symbolism in Saint Paul's Anglican Cathedral - Catholicism.org
Organisatorische instrumenten van de orde
Kortom, binnen de muren van Rome vormt de jezuïetenorde de machtigste club. Vanaf de start in de 16e eeuw zijn ze over de hele wereld verspreid. De strikte hiërarchie, absolute toewijding en morele goedkeuring om elk middel te gebruiken als het doel gediend wordt maakt ze bijzonder effectief. De onbevattelijke rijkdom van Rome, verzameld door de eeuwen heen, is natuurlijk in hun voordeel. Ze hebben andere organisatorische instrumenten opgericht, waarvan de vrijmetselarij de grootste is, om het einddoel te bereiken. Mede door te werken via andere organisaties blijft de orde zelf zo goed als onzichtbaar. Maar wie de historische banden ziet, nadenkt over de geestelijke overeenkomsten, en de opmerkelijke vermenging van symboliek serieus neemt, kan maar tot één conclusie komen. De vrijmetselarij is een instrument van de jezuïetenorde. Dat maakt de scope van hun invloed direct een stuk groter.
De Freemason society bevat tal van grote namen, van Amerikaanse presidenten tot vooraanstaand religieuze leiders, van multinational eigenaars tot de grootste bankiers, van beroemde artiesten tot aan populaire Hollywoodsterren. Zoek eens een lijst op van ‘famous freemasons’ om een eerste indruk te krijgen. Waarschijnlijk vind je hier namen die je niet zou verwachten. Als je niet wilt dat je kijk op de wereld verandert, dan kun je dit misschien beter achterwege laten. De vrijmetselaars zitten overal en nergens. Het is een invloedrijke club. Een zeer invloedrijke club.
Niet iedereen die aangesloten is bij deze strikt geheime organisatie is op de hoogte van de werkelijke religieuze grondslag. Om toe te treden moet je wel geloven in de ‘Grand Architect’ en in de ‘onsterfelijkheid van de ziel’. Dat op zich zou al een alarmbel af moeten laten gaan, maar in de meeste gevallen gebeurt dat blijkbaar niet. De harde taal die gebruikt wordt tijdens de inwijding zou ook te denken moeten geven. Blijkbaar is het lastig om je aan de orde te onttrekken als je er eenmaal deel van wordt. Er wordt een sterk gevoel van broederschap gecreëerd, je hebt jezelf met een heftige eed gebonden en de connecties met veel invloedrijke mensen levert in de praktijk extra werk, inkomen en aanzien op. Verbonden zijn met een groep mensen die inside kennis heeft moet ook een speciaal gevoel geven en doet een appèl op het menselijke, zondige ego. Maar naarmate je hoger in de boom komt, wordt het duivelse karakter duidelijker.
De vele standaardwerken, aanbevolen door de lodges zelf, zijn duidelijk over de duistere grondslag en missie. Dat dit weggewuifd wordt als conspiracy is moeilijk te begrijpen. Dat is ofwel een kwestie van onwetendheid of van opzettelijke misleiding, een kunst die volgens de eigen vertegenwoordigers actief beoefend wordt. Kah quote een brief van de vrijmetselaar Albert Pike, gericht aan de 23 supreme councils van de wereld (in 1889). Daarin zegt Pike onder meer het volgende: “That which we must say to the crowd is – We worship a God, but it is the God that one adores without superstition. To you, Sovereign Grand Inspectors General, we say this, that you may repeat it to the Brethren of the 32nd, 31st and 30th degrees – The Masonic religion should be, by all of us initiates of the high degrees, maintained in the purity of the Luciferic doctrine” (Kah, En Route to Global Occupation, Huntington House Publishers, pg. 114, quoting from A.C. De La Rive, La Femme et l’Enfant dans la Franc-Maconnerie Universelle, pg. 588). Als iemand hoog in de freemason boom zit mag je ervan uitgaan dat deze man of vrouw weet dat er meer aan de hand is en daar zelf op de een of andere manier zelf aan bijdraagt. Prediker zegt “wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed” (Prediker 1 : 18). In dit soort gevallen is dat zeker waar. Ontdekken dat de wereld anders in elkaar zit dan je altijd dacht is niet eenvoudig. Maar er is een troost, waarheid leidt altijd tot iets goeds.