Waarom zou de eeuwige God van start gaan met een tijdelijk project, onze wereldgeschiedenis? De Bijbel stelt dat Gods karakter het beste met liefde omschreven kan worden, gevende liefde. Het is vanuit die liefde dat Hij besloten heeft om ons in leven te roepen, zodat Hij ons kan laten delen in Zijn prachtige en eeuwigdurende verbond van liefde. Dat is in een notendop waar het leven om draait. De wereldgeschiedenis is niet begonnen met een chaotische of toevallige gebeurtenis. Het begon allemaal, niet meer dan 6000 jaar geleden, met Gods liefdevolle en intelligente keuze.
Er loopt een rode draad door de tijdlijn. God is bezig om een gemeenschap van mensen te verzamelen, dwars door alle generaties, volken, talen en plaatsen heen. Met die mensen gaat Hij straks samenleven in een volmaakt verbond van liefde. De wereld zoals wij die vandaag kennen zal voorbijgaan. Wij zijn op weg naar de voleinding van onze geschiedenis. Die zal plaatsmaken voor een eeuwige toekomst waarin tijdelijkheid, dood en zonde geen enkele rol meer spelen. Het wordt een wereld, vol van liefde, vreugde en shalom (echte, diepe vrede). Jezus wil dat het goede nieuws over Zijn komende Koninkrijk bekend gemaakt wordt onder alle volken en gaf een belofte: “En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld” (Mattheüs 28 : 20). Vandaag is zo’n dag, op weg naar de grote oogst aan de voleinding van de wereldgeschiedenis. Ga je mee op reis?
Het doel van de tijdlijn is laten zien dat het verhaal van de Bijbel een echt verhaal is. Geen mooi gevoel of religieuze fantasie, maar een betrouwbaar verhaal. Dit is het verhaal van ons leven.
De wereldgeschiedenis waarin wij leven gaat van A naar B. Zowel over A als over B en over alles wat daartussenin zit, zijn mooie en belangrijke dingen te vertellen. Over het leven in onze wereld raak je niet uitgepraat. Toch zijn er ontwikkelingen en gebeurtenissen die eruit springen. Ze hebben een bijzondere impact gehad op het verloop van de dingen. Wat zijn de belangrijkste markeringspunten? In boeken, films, documentaires en musea worden keuzes gemaakt wat in de spotlights wordt gezet: dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen, deze personen hebben de toon gezet en toen is het allemaal gebeurd. De Bijbel geeft op veel punten echter een andere dwarsdoorsnede. Er zijn andere gebeurtenissen, personen en kantelpunten die de aandacht verdienen. Zij leveren ons het framework om na te denken over onze wereld. Op de tijdlijn vind je de events die vanuit een Bijbels perspectief doorslaggevend zijn. Kijk mee, klik op de tegels en ontdek hoe de wereldgeschiedenis eruit ziet door de lens van de Bijbel.
Als er één ding is dat we hebben ontdekt in de afgelopen vijftig jaar, dan is het wel dat het leven bomvol informatie zit. En in een informatiesamenleving vol van big data, algoritmes en analyses worden we ons er steeds meer van bewust dat informatie nooit zomaar vanzelf ontstaat, en dus ook niet in de bouwstenen van het leven. “Not even one mutation has been observed that adds a little information to the genome”, stelt Dr. Lee Spetner in Not by chance. En dr. Werner Gitt voegt eraan toe: “There is no known law of nature, no known process and no known sequence of events which can cause information to originate by itself in matter” (theorem 28, In the beginning was Information).
Het meest gehoorde argument voor evolutie is dat spontane ontwikkeling misschien dan erg onwaarschijnlijk is, maar als er voldoende kansen zijn dan gebeurt het toch een keer. Als er oneindig veel mogelijkheden zijn, dan zal deze mogelijkheid zich ook een keer realiseren. Het lijkt een ijzeren logica. Maar de verborgen veronderstelling onder deze logica is dat complexe organisaties vanzelf kunnen ontstaan. Als dat niet het geval is, dan kun je miljarden jaren wachten en oneindig veel multiversums tot je beschikking hebben, en toch zal het nooit gebeuren. Deze redenering gaat daarom mank. Een evolutionist zal concrete voorbeelden moeten leveren hoe een complex organisme kan ontstaan (en blijven bestaan!) zonder enige vorm van sturing, informatie en intelligentie. Slechts een enkel voorbeeld zou al helpen. Maar die is er niet. Want zoiets bestaat simpelweg niet.
De wereldberoemde evolutionist Richard Dawkins gaf impliciet ook toe dat leven zonder intelligentie ondenkbaar is. Maar in plaats van te overwegen of God er toch zou zijn, vond hij het plausibeler dat het leven is gemaakt door aliens. Kijk eens naar deze mooie introductie, speciaal voor tieners, in de geloofwaardigheid van de Bijbel, óók als het gaat om de start van ons leven. En verbaas je over de bijdrage van Dawkins, vanaf 11 minuten.
Ken Ham: How Science Proves the Bible | Answers in Genesis – YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=CFYswvGoaPU
Heb je wel eens de evolutionaire mythe gehoord dat het leven simpel begon en daarna steeds complexer werd? Dan is er nieuws voor jou. Er bestaat niet zoiets als ‘simpel’ leven. Zelfs de meest eenvoudige cel is van een onbevattelijke complexiteit. Luister eens naar wat James Tour, een wereldwijde topwetenschapper in de microbiologie, hierover te zeggen heeft. Tour is niet alleen een vooraanstaand wetenschapper (hij staat op de lijst van de 50 meest invloedrijke wetenschappers van deze tijd - https://thebestschools.org/magazine/most-influential-scientists/), hij is ook een gepassioneerd volgeling van Jezus. In deze lezing geeft hij eerst een introductie van de praktische toepassingen waar hij en zijn teams aan werken. Na 8 minuten steekt hij van wal over het onderwerp zelf, met daarin onder andere de volgende prikkelende quotes:
“The origin of life becomes more and more complex each day”
“Time is actual your enemy, when it comes to life”
Tip: je kunt Nederlandse ondertiteling aanzetten. James Tour: Het mysterie van het ontstaan van het leven.
https://www.youtube.com/watch?v=zU7Lww-sBPg
Deze bijdrage van dr. Robert Carter over het buitengewone 4-dimensionale ontwerp van DNA geeft ook een intrigerende kijk op het leven.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=fXFKJhUGNS8
In zijn boek Replacing Darwin, the new origin of species argumenteert dr. Nathaniel Jeanson dat het pas sinds kort mogelijk is om de evolutietheorie op zijn merites te beoordelen. Overerving en veranderingen van eigenschappen worden namelijk gereguleerd door genetische processen. Aangezien onze kennis van die processen van jonge datum is kunnen wij nu pas echt verifiëren of die processen stroken met een evolutionaire ontwikkeling via toevallige mutaties. Wat blijkt? Het is precies andersom. Het leven wordt niet steeds ingewikkelder en er komt niet steeds meer informatie bij. In plaats daarvan ontstaan afzonderlijke, gedefinieerde soorten juist doordat bepaalde informatie binnen de familie verdwijnt. Anders gezegd, de potentie die in de genetische bagage van een bepaalde familie zit (zoals die van honden of katten) ontwikkelt zich één bepaalde kant op en zo ontstaan er allerlei afzonderlijke versies. Processen van aanpassing en selectie zijn aanwezig, maar wijzen juist richting het tegenovergestelde van evolutie als alomvattende theorie. Je kunt Jeansons’ boek bestellen en hier een eerste indruk krijgen via een van zijn lezingen.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=WjZZXxaEhpY
Het bestaan van het enorme fosielenbestand in de bodemlagen van onze wereld wordt doorgaans aangehaald als bewijs van een lange, uitgestrekte evolotie. Maar denk er eens over na.
Ten eerste, het bestaan van een gigantisch fosielenbestand is ook precies wat je zou verwachten als gevolg van een wereldwijde catastrofe. De verdelingen van fosielen in verschillende lagen, van klein zeedier naar groot landdier, sluit hier ook in logische zin op aan. Kortom, er is een groot verschil tussen de data en de interpretatie daarvan. Mix die twee niet door elkaar.
Ten tweede, als evolutie waar zou zijn, dan betekent dit dat er onnoemelijk veel tussenvormen zouden moeten zijn van de ene naar de andere soort. Dit is immers wat de evolutieleer claimt. Met kleine stapjes, en over een enorm lange tijd, verandert het een in het ander. Dat heeft in zichzelf al enorme complicaties. Nog nooit heeft iemand op geloofwaardige manier in detail uitgelegd hoe zulke stapsgewijze veranderingen werken. Het blijft bij simplistische plaatjes en aannames. Hoe bouw je bijvoorbeeld vanuit het niets een long op, verdeeld over zeg tweeduizend stapjes? Alleen het eindproduct functioneert. In de 1999 stappen daarvoor is het alleen maar evolutionaire ballast en dus reden om het af te stoten. Een evolutionistisch wetenschapper zou in detail (niet in algemene termen!) moeten kunnen uitleggen wat de waarde van een ontwikkeling is in elk van de duizenden stappen of anders verklaren waarom al die onbruikbare halfproducten niet uitgefiltert zijn in de selectie. Dat is nog nooit gedaan. Of wil je werkelijk beweren dat er ineens vanuit het niets een volledige long is ontstaan?
Beide opties, van langzame stapsgewijze ontwikkeling van complexe functies of de plotselinge oorsprong van eindproducten zijn problematisch zodra je hier in detail over na gaat denken. Maar afgezien daarvan heeft dit concept ook impact voor het fossielenbestand. Dat zou namelijk stampvol moeten liggen met tussenvormen. Sterker nog, je zou verwachten dat > 99% van de fosielen bestaat uit overgangsvormen en < 1% uit min of meer afgeronde soorten. Maar dat is niet zo. Integendeel, het aantal overgangsvormen dat na 150 jaar wereldwijd veldwerk door duizenden wetenschappers is gevonden is nagenoeg nihil. Ironisch genoeg is de vondst van een tussenvorm voorpagina nieuws. Zo zeldzaam is het! Het komt eerder in de buurt van 0,0001% en zelfs die voorbeelden zijn discutabel. Dit wordt wel schoorvoetend toegegeven door verschillende evolutionisten, maar de consequenties van deze gigantische falsificatie worden helaas niet getrokken. In onderstaande lezing, rond 31 minuten, kom je een paar veelzeggende quotes tegen.
Rock Layers and Fossils Prove a Worldwide Flood! - YouTube
Voor velen is het een uitgemaakte zaak dat de geschiedenis van dinosauriërs alleen te verklaren is vanuit een evolutionair kader. Dat alleen al lijkt genoeg reden om een recente schepping af te schrijven. Maar dit is helaas een reusachtig misverstand. Ondanks de grote hoeveelheid populaire films, boeken, museumbordjes en universitaire theorieën die zich baseren op het evolutiegeloof, zijn er tal van concrete en geloofwaardige aanwijzingen voor een zeer jonge geschiedenis van deze bijzondere dieren. Denk aan veelzeggende opgravingen met weefsel dat nog in tact is, kunst en wandschilderingen van voor de tijd dat er archeologische opgravingen werden gedaan, getuigenverslagen en opmerkelijke beschrijvingen in de Bijbel. Wil je hier graag meer over weten, luister en bekijk dan deze heldere lezing van dr. Jason Lisle.
Dinosaurs and The Bible || Guest Speaker Dr. Jason Lisle - YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=zEwXbEyi28I
Er zijn tegenwoordig aardig wat christenen die een mengelmoes van de schepping en de evolutietheorie voorstaan. Het is vaak goed bedoeld, maar het houdt geen stand. Het levert onoverkomelijke theologische problemen op. Het is dan ook niet vreemd dat jongere generaties die in evolutie zijn gaan geloven steeds meer afstand gaan ervaren tot de kerk. Wat moet je met een verhaal dat niet waar blijkt te zijn?
De Bijbel laat zich trouwens ook niet inpassen in zo’n combinatiemodel. De auteurs presenteren hun stof zonder twijfel als historisch. Zo vind je in Genesis 5 een stamboom waarin de lijn vanaf Adam tot Noach wordt gevolgd, wat onderstreept dat Adam geen fictief figuur is geweest. Ook wordt intern verwezen naar de eerste mensen als een historisch feit. Paulus bijvoorbeeld vergelijkt Jezus met Adam (in de brief aan de Romeinen). Zou hij hier soms appels met peren vergelijken? Een andere populaire theorie is dat er miljoenen jaren tussen het eerste begin en de verdere schepping zouden liggen. Of dat de scheppingsdagen eigenlijk lange perioden voorstellen. Met andere woorden, de Bijbel zou niks over de ouderdom van de aarde zeggen. Jezus stelt echter klip en klaar dat Adam en Eva vanaf het begin van de schepping gemaakt zijn (Markus 10:6 en Mattheus 19:4). Of zou de Schepper zelf niet weten waar Hij het over heeft?
Hier een paar leestips uit de Bijbel: Genesis 1-12 / Psalm 19 / Romeinen 5 / Hebreeën 11.
Dr. Jason Lisle, astrofysicus, geeft een goed doordacht interview over de relatie tussen wetenschap en geloof in de Bijbel. Het is een vreemde mythe dat geloof in God objectieve wetenschap onmogelijk maakt. Het is juist eerder andersom: het geloof in God als Schepper levert ons dé reden waarom het überhaupt zin heeft om wetenschap te bedrijven.
Pure Talk – Answering atheist with Dr. Jason Lisle
https://www.youtube.com/watch?v=UzKY1pzZECA
In het boek Dat had je niet gedacht gaat de auteur in op de werking van het menselijk verstand. Hij beargumenteert dat ons verstand ontworpen is om dienst te doen binnen Gods grote verbond van liefde. Daarbij komt ook de cultuurfilosofische context aan bod. Want er zijn andere visies op de markt, zoals de evolutionaire verklaring van ons brein. Een vergelijking hiermee kan heel verhelderend zijn. Trouwens, als de evolutietheorie waar is, dan is ons brein ook een product van toeval, tijd en kansberekening. Waarom zou je dan de resultaten die het levert – zoals de bewering dat de evolutietheorie waar is – serieus moeten nemen? Lees er meer over in Dat had je niet gedacht, deel III, § 5.1 (“evolutie: de afschaffing van intelligentie”) en in IV § 2.2 (“verdiep je in geloof, wetenschap & zekerheid”).
Er bestaat een bijzondere samenhang in de Bijbel. Het begint met Gods doel: een grote gemeenschap van mensen vormen, met wie Hij voor altijd samen kan leven in een eeuwig verbond van liefde. Dat doel blijft van begin tot eind gelijk. De route naar het doel wisselde wel: een nieuwe start met Noach, een nieuw volk met Abraham, een wet voor Mozes, uiterlijke structuren zoals het koningschap, charismatische leiders, profeten, harde consequenties en nieuwe kansen. Het werkte echter niet. Waarom liep alles vroeg of laat vast?
Door al die veranderingen heen wordt een overkoepelend verhaal verteld. Dit grotere verhaal geeft samenhang aan alle delen. Stap voor stap wordt duidelijk dat het probleem niet zit in uiterlijke structuren, falende plannen, versplinterde politiek of fanatieke groeperingen. Het hart van het probleem is het probleem van het hart. De mensheid heeft gekozen om te leven in een leugen en is niet in staat om zichzelf uit dit moeras te trekken. De Bijbel vertelt zo het verhaal over het onvermogen van mensen en over de liefde van God om het allemaal toch mogelijk te maken. God Zelf zet de toon voor Zijn verbond van liefde. Hij prikt door de leugen van een zelfbedacht leven heen. Zelf legt Hij in het leven, sterven en de opstanding van de Messias het fundament voor de toekomst. In het leven van Jezus komt alles bij elkaar. Hij vormt het brandpunt van de Bijbel en de hoeksteen van Gods toekomstige wereld.
Naast de (theo)logische samenhang die in de Bijbel te vinden is, zijn er tal van opmerkelijke profetieën over de Messias opgeschreven, honderden jaren voordat Hij geboren was. Ben Hobrink laat hier in zijn boek Moderne wetenschap in de Bijbel een kansberekening op los (pg. 164-165). Een boek dat zo lang van tevoren tot in detail vertelt wat er gaat gebeuren kun je toch niet zomaar naast je neerleggen? Hierbij een aantal voorbeelden van teksten, geschreven lang voor de start van onze jaartelling:
Hebraïst Steve Boyd vertelt waarom je mag aannemen dat Genesis een serieus historisch document is.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=84BqOxVae70
Jason Lisle schreef het boek Keeping faith in an age of reason. In het boek gaat de auteur in op tal van ‘problemen’ en vermeende ‘tegenstrijdigheden’ in de Bijbel. Hij laat stuk voor stuk zien dat ze voortkomen uit een gebrek aan logica, historisch besef of goed leeswerk. De Bijbel is in alle opzichten stevige grond om op te staan. Mocht je vragen hebben over dit onderwerp, dan is dit boek aan aanrader.
https://biblicalscienceinstitute.com/product/keeping-faith-in-an-age-of-reason/
De Bijbel is een betrouwbaar boek. Er zijn ontzettend veel manuscripten die eraan ten grondslag liggen. Toch zijn er in de geschiedenis van de overlevering van de tekst enkele versies geïntroduceerd waar je vraagtekens achter kunt zetten. In de tegel Het begin van de geschiedenis komt op gang, lees je hier meer over. Walter Veith vertelt hier over deze (dubieuze) geschiedenis van Bijbelse manuscripten.
Why So Many Bible Versions? The UNTOLD Dark History of Bible Translations | Battle of the Bibles - YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=tNv-zzpIwBs
Wist je dat er momenteel een grote geestelijke opleving gaande is onder het Joodse volk? Veel Joodse mensen zijn op onderzoek uit en vragen zich af of Jezus misschien toch de lang-beloofde Messias is. Op YouTube vind je tal van indrukwekkende getuigenissen. Zoek maar eens op ‘One for Israel’ en luister in 5-8 minuten naar een bijzonder levensverhaal!
Peter Groot | Dat had je niet gedacht – Vriendschap met God in de westerse wereld; deel II, hoofdstuk 3 (§ 3.1 - § 3.4). De auteur gaat hier dieper in op het grote project van God en de bijzondere samenhang die in de Bijbel te vinden is.
Als de geschiedenis van A naar B gaat, dan moet er een A geweest zijn. Een begin. Dat is heel bijzonder. Het universum en de geschiedenis waarin wij leven heeft een begin. Omdat dit moeilijk voor te stellen is gaan veel tradities uit van het idee dat de wereld in zichzelf eeuwig is. Maar dat idee is volkomen vreemd aan de Bijbel. Opmerkelijk genoeg heeft ook de moderne wetenschap weer de conclusie getrokken dat het allemaal ergens begonnen is. Afgezien van de verklaringen en tijden die daar doorgaans aan gekoppeld worden, is het in overeenstemming met de Bijbel: In het begin schiep God de hemel en de aarde (Genesis 1 : 1).
Als je eenmaal weet dat er een begin is geweest, dan komt de vraag op wat er daarvoor dan was. Het antwoord dat de Bijbel hierop geeft is dat er geen ‘wat’ was, maar een ‘wie’. Alleen God Zelf is eeuwig. “Al voor de bergen geboren waren en U de aarde en de wereld voortgebracht had, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God” – Psalm 90 : 2. Gods persoonlijke naam in Bijbel is daarom Jahweh, wat betekent Hij die er is. Wij kunnen ons niet voorstellen dat iets of iemand eeuwig en oneindig bestaat. Ons verstand functioneert met materiaal dat het voorhanden heeft en het kan daarbinnen orde aanbrengen, maar het heeft geen absolute vat op die dingen. Onze bovenkamer begint daarom te piepen en te kraken zodra we nadenken over oneindigheid. Want waar komt God Zelf dan vandaan? Je kunt er wel over zingen en praten, maar het helemaal begrijpen is onmogelijk.
Toch is Gods eeuwige bestaan niet onlogisch. Als je vraagt wat er helemaal aan het begin was, dan zou je daar een antwoord op kunnen geven. Maar altijd zal de vraag opkomen wat er daarvoor dan was. Want bedenken dat iets helemaal uit niets voortkomt komt is in strijd met de logica. Zo kun je dus eindeloos doorgaan, op zoek naar een ultiem begin. Eigenlijk is de enige zinvolle conclusie dat er een oneindig begin moet zijn. Begrijpen dat er Iemand is die altijd al bestaat gaat onze pet ver te boven, maar onlogisch is het niet.