In de cockpit van het World Economic Forum

Wordt de wereld overgenomen door globalisten? Is er een complot gaande? Of is dat bangmakerij? In de tijdlijn episode 23 krijg je een kijk achter de schermen. Fasten your seatbelts, en laat je verrassen!

The Great Reset

Als het gaat om de paradijselijke toekomst van onze aarde op basis van ‘science and technology’ neemt het World Economic Forum een voortrekkersrol in. Met tal van creatieve ideeën en initiatieven probeert dit internationale platform, opgericht in de jaren zeventig van de vorige eeuw, een verandering van de wereldeconomie te stimuleren en een ‘duurzaam systeem’ te ontwikkelen. In de afgelopen jaren zijn er heftige discussies op gang gekomen over het karakter van The Great Reset. Is het een spontaan idee om de wereld beter, eerlijker en duurzamer in te richten of is het een lang voorbereid en elitair plan om de mensheid te beheersen?

We zullen hier niet uitgebreid op allerlei details en discussies ingaan. De vraag die hier centraal staat is een andere. Als je doorredeneert op allerlei punten vanuit de tijdlijn serie kan het eigenlijk niet anders dan dat zo’n groots initiatief om de hele wereldeconomie te resetten nauw verbonden moet zijn met de roomse orde. De vraag is of dat ook zo is. Bestaat er een verband tussen de jezuïetenorde en The Great Reset? Laten we de proef op de som nemen!

Jezuïeten en The Great Reset

We hebben eerder in de tijdlijn al gezien dat de jezuïetenorde in de afgelopen eeuwen een sterke grip heeft ontwikkeld op de gang van zaken in de wereld. Daarbij was de core business het beïnvloeden van de publieke opinie, niet omdat die in zichzelf waarde heeft, maar om het eigen doel te bereiken. De orde maakt hiervoor onder meer gebruik van organisatorische instrumenten zoals de vrijmetselarij. De vrijmetselarij heeft van ouds nauwe banden met reuzen uit de financiële wereld, zoals met de Rothschild- en Rockefeller-families. Door middel van de gigantische geldstromen die hierin omgaan is het overgrote deel van de hedendaagse media en entertainmentindustrie in handen van slechts een kleine groep mensen terecht gekomen. Een groep die dus nauw verbonden is met de jezuïetenorde. Naast media en entertainment, speelt ook het onderwijs natuurlijk een belangrijke rol in de vorming van de publieke opinie. Het hedendaags onderwijs wordt via de Verenigde Naties (UNESCO), tijdens de oprichting gefinancierd door de Rockefellers, aangestuurd.

De samenwerking met big tech – Google reflecteert bijvoorbeeld overduidelijk Freemason symboliek – maakt het opinie-machtsblok nog sterker. Het zijn allemaal onmisbare tools om de ‘popular opinion’ te sturen. In hoeverre de orde opzettelijk gebruik maakt van het aanwakkeren van conflicten, oorlogen, crisissituaties en opmerkelijke gebeurtenissen is van buitenaf moeilijk te volgen. Maar dát ze dit doen geven ze zelf aan. Dat ze in elk geval voldoende geld en middelen op de plank hebben liggen mag duidelijk zijn. Alles wat nodig is om de publieke opinie te beïnvloeden en het einddoel te bereiken is hier gerechtvaardigd.  

Achter de schermen zijn de betrokken personen geestverwanten. Het doet sterk denken aan de voorspelling in Openbaring: “Dezen zijn eensgezind en zij zullen hun kracht en macht aan het beest overdragen” (Openbaring 17 : 13 & 17). Wie zich iets meer in deze historische en actuele achtergronden wil verdiepen kan het werk van de Amerikaanse politicus Gary Kah erop naslaan. Een voordeel van zijn boeken is dat hij de teksten onderbouwt met kopiestukken van vergaderingen, notulen en uitnodigingen, waardoor het verhaal meer tot leven komt en beter controleerbaar wordt. Je moet niet zomaar alles geloven. Maar steek ook niet je kop in het zand. En Route to Global Occupation, Huntington House Publishers, 1992.  ISBN 0-910311-97-8 | The New World Religion, Hope International Publishing, 2003. ISBN 0-9670098-0-4. Met zo’n grote grip op de wereld is het eigenlijk ondenkbaar dat de activiteiten van het World Economic Forum, waar vele duizenden wereldleiders mee verbonden zijn, hier buitenom loopt.

Het World Economic Forum

Laten we om te beginnen kort vaststellen wat het WEF is. Hier zijn ze zelf aan het woord:

“It was established in 1971 as a not-for-profit foundation and is headquartered in Geneva, Switzerland. It is independent, impartial and not tied to any special interests. The Forum strives in all its efforts to demonstrate entrepreneurship in the global public interest while upholding the highest standards of governance. Moral and intellectual integrity is at the heart of everything it does.”

Our Mission | World Economic Forum (weforum.org)

Het is dus een forum dat zich actief bezig houdt met internationale kwesties. De nadruk ligt op het publiek belang van alle mensen en investering in leiderschap. In de kern van de zaak gaat het naar eigen zeggen om ‘moral and intellectual integrity’. Simpel gezegd, het WEF wil in een bepaalde zin invloed uitoefenen op het denken van wereldleiders (in politiek, business, cultuur en religie) over de toekomst van de mensheid. Daar komen we later uitgebreider op terug. Volgens dit statement is het WEF ‘not tied to any special interest’. Of dat werkelijk zo is valt nog te bezien. Ook de onafhankelijke status van de club is interessant. Onafhankelijkheid wordt meestal gezien als een positief kenmerk. Maar het impliceert ook dat je geen verantwoording hoeft af te leggen (accountability) binnen een hiërarchie of systeem, bijvoorbeeld richting nationale staten. Maar deze reflecties laten we hier nog even liggen. Aan de oppervlakte gezien is het Forum een onafhankelijke denktank voor allerlei soorten en maten leidinggevende mensen, die gezamenlijk de toekomst van onze wereld vormgeven.

De voornaamste kracht van de organisatie ligt in de investering in mensen, in leiderschap. Zij doen dit in alle denkbare sectoren.

“The Forum engages the foremost political, business, cultural and other leaders of society to shape global, regional and industry agendas.”

Al hun activiteiten zijn geïnspireerd door een waarde, die de ‘stakeholder theory’ wordt genoemd. Verantwoordelijkheid afleggen richting het algemeen belang vormt de basis hiervan. Straks komen we deze waarde opnieuw tegen, maar dan onder een andere naam.

“Our activities are shaped by a unique institutional culture founded on the stakeholder theory, which asserts that an organization is accountable to all parts of society.”

Het WEF wordt nog steeds wel eens weggewuifd als een elitair praatclubje. De jaarlijkse internationale bijeenkomsten in Davos, waar duizenden prominenten wereldleiders bij elkaar komen, bijeenkomsten die overigens niet openlijk toegankelijk zijn voor journalisten, zou volgens complot-sceptici niet veel meer zijn dan een netwerkborrel. Maar dat is niet hoe ze het zelf zien. Hier is een quote uit hun eigen Global Redesign rapport van 2010:

Global Redesign – Strengthening International Cooperation in a More Interdependent World

WEF_GRI_StrengtheningInternationalCooperation_Book_2010.pdf | Powered by Box

Dat is dus niet alleen koffie drinken. Het is wel degelijk een invloedrijk orgaan, niet alleen via de jaarlijkse meetings, maar ook door middel van de talloze councils (waarover zo meer) waarin toekomstig leiderschap wordt geboren. Dit gebeurt zoals gezegd allemaal in de context van een not-for-profit foundation en is als zodanig niet ingebed in de bestaande nationaal politieke structuren.  

Het idee achter de Great Reset

Toen WEF-oprichter Klaus Schwab samen met compagnon Thierry Malleret in de zomer van 2020 het boek Covid 19: The Great Reset uitgaf hadden nog maar weinig mensen überhaupt van de organisatie gehoord. Het was een van de vele miljoenen boeken op de markt. Maar gaandeweg begonnen er vragen te rijzen. Een volledige reset van de wereldeconomie is niet niks. Als je er dan ook nog achter komt dat je eigen leiders verbonden zijn met het Forum, dan wil je weten hoe het zit. Is dit een wild plan of een serieus idee? Waar draait de Great Reset eigenlijk om?

Schwab wijst in eerste instantie op het verleden. Sinds WO II is er een status quo ontstaan, vooral in de westerse wereld. De liberale markteconomie leerde dat ondernemingen hun eigen gang konden gaan, zonder al te veel sturing. Nationale democratieën voerden hun eigen beleid en zijn alleen beperkte samenwerkingsverbanden aangegaan. Volgens Schwab laat de hedendaagse realiteit de beperkingen van dit ‘oude systeem’ zien. Kapitalisme heeft ongelijkheid tussen rijk en arm in de hand gewerkt. Vervuiling is een groot probleem geworden omdat niemand de verantwoording neemt. Onrust tussen volken neemt toe. De veiligheid van het internet staat op het spel. De opkomst van kunstmatige intelligentie gooit wereldwijd de arbeidsmarkt overhoop. De (veronderstelde) dreigende klimaatveranderingen zorgen voor existentiële onzekerheid rond het voortbestaan van de mensheid. Maar vooral, en vandaar de titel van het boek, legt de dreiging van een virus de zwakte van het systeem bloot. We zijn met onze vrije markten en nationale democratieën onvoldoende in staat om de wereldwijde problemen adequaat te adresseren. Voor veel mensen is dat een herkenbare analyse.

Het punt waar Schwab en Malleret naar toewerken is dat de huidige wereld te complex is geworden om nog binnen de huidige structuren te besturen. Onze kennis is beperkt, de problemen zijn te groot en de politieke slagkracht is te klein.

“The fundamental point here is this: complexity creates limits to our knowledge and understanding of things; it might thus be that today’s increasing complexity literally overwhelms the capabilities of politicians in particular – and decision-makers in general – to make well informed decisions.” Schwab, Covid-19: The Great Reset, 1.1.3 Complexity

De covidcrisis brengt de kwetsbaarheid van het huidige systeem aan het licht en vormt – volgens het WEF – daarom aanleiding voor een grootschalige verandering. Een verandering waarbij de hele wereldeconomie en de politieke verhoudingen op de schop moeten. Een Great Reset. We zullen straks trouwens zien dat dit geen nieuw idee is (d.w.z. het stamt niet uit 2019), maar het heeft wel een nieuwe naam gekregen. Wat vooral opvalt sinds 2019 is de sfeer van urgentie die hier omheen hangt.

“Understanding this growth dynamic and the power of exponentials clarifies why velocity is such an issue and why the speed of intervention to curb the rate of growth is so crucial.” Schwab, Covid-19: The Great Reset, 1.1.2 Velocity

Er wordt haast gemaakt

De nadruk op termen als crisis, urgentie, snelle ontwikkelingen, weinig tijd om te beslissen en (het excuus van) onwetendheid hebben sinds 2019 de toon gezet. De wereld is in een stroomversnelling geraakt. Er is geen tijd meer voor trage, nationaal democratische processen. We kunnen het ons ook niet meer permitteren dat er ‘desinformatie’ op de markt komt die het draagvlak voor de ingeslagen koers ondermijnt of vertraagt. Zelfs wetenschappers die lastige vragen stellen moeten aan de zijlijn worden gezet. Er moet snel gehandeld worden en daarom is het gerechtvaardigd dat de macht in handen van een kleine groep mensen wordt gelegd. Mensen en organisaties, zoals het WHO en de WEF, die niet via democratische processen gekozen zijn, maar die daar via een andere dynamiek zijn beland, krijgen de leiding.

Naast de introductie van centrale aansturing in het ‘crisismanagement’ zijn ook controlemechanismen in opkomst. Schwab geeft aan dat wij hier niet meer aan kunnen ontkomen.

“Just to provide a broad and oversimplified example, the containment of the coronavirus pandemic will necessitate a global surveillance network capable of identifying new outbreaks as soon as they arise, laboratories in multiple locations around the world that can rapidly analyse new viral strains and develop effective treatments, large IT infrastructures so that communities can prepare and react effectively, appropriate and coordinated policy mechanisms to efficiently implement the decisions once they are made, and so on. The important point is this: each separate activity by itself is necessary to address the pandemic but is insufficient if not considered in conjunction with the others. It follows that this complex adaptive system is greater than the sum of its parts. Its effectiveness depends on how well it works as a whole, and it is only as strong as its weakest link.”

Hoe krijg je voldoende draagvlak (denk aan de publieke opinie) om surveillancetechnieken te introduceren in een vrije, westerse democratie? Dat kan door een angstcultuur te creëren. Wijs dagelijks op de dreiging, de complexiteit, het globale karakter van de problemen en de hoge mate van urgentie. Alles moet snel gedaan worden, dat is essentieel. Op basis van het gevoel van urgentie wordt centralisatie over nationale staten heen gerechtvaardigd. De implementatie van controletechnieken wordt stilletjes uitgerold. Het uitfilteren van ‘desinformatie’ wordt in de ogen van het publiek acceptabel gemaakt.

In de kern draait het verhaal van de Great Reset om een morele rechtvaardiging voor de wereldwijde verandering en de invoer van surveillancetechnieken. It will ‘necessitate’ global surveillance. Als je mensen zover kan krijgen dat ze zelf gaan denken dat het niet anders kan, dat het noodzakelijk is, dan gaan ze weerstandsloos  mee. Je moet de publieke opinie weten te bespelen om te zorgen voor de morele acceptatie. Dan kun je verder. Vooralsnog werkt de digitale surveillancetechniek van buitenaf, via scanners, codes en camera’s. Maar het WEF is zelf duidelijk over de volgende stappen. Eerst op de huid en dan ‘onder de huid’. Het hoeft geen betoog dat er een sterk moreel verhaal nodig is om zoiets op grote schaal door te drukken. Jij wilt toch wel meewerken aan de tijdige signalering van risico’s voor je naaste mensen? Alleen samen maken wij de wereld gezond, veilig en welvarend. Kan zo’n groot initiatief op zichzelf staan? Wat hebben de ontwikkelingen rond het WEF te maken met het grotere verhaal dat de tijdlijn laat zien?  

Connecties met Rome (aan de oppervlakte)

Aan de oppervlakte vallen een paar dingen op. Dr. Schwab heeft een opleiding gevolgd aan de (voormalig) Jezuïeten Universiteit van Freiburg. Hij is ook verbonden met de CEO Club van Boston College, een instituut dat in 1863 is opgericht door de jezuïetenorde en naar eigen zeggen nog steeds op die basis verder bouwt: “Boston College builds upon its traditions. It seeks to be the national leader in the liberal arts; to fulfill its Jesuit, Catholic mission of faith and service” (Mission & History - About BC - Boston College). De oprichter van het WEF werd onder meer geridderd door Queen Elizabeth II, als ‘knight commander of the order of saint Michael and saint George’ (Klaus Schwab | World Economic Forum (weforum.org)). Deze orde heeft zijn thuishonk in de St. Paul’s Cathedral in Londen. Het motto is opmerkelijk: “Auspicium melioris aevi” (“Augury of a better age” – een teken van wat komen gaat). Het WEF deelt awards uit aan verschillende jezuïeten-initiatieven (annuario2015_en.pdf (jesuits.global) pg. 117). Zelf is hij regelmatig te gast in het Vaticaan. Het zijn eerste indicaties van enige vorm van verbondenheid.  

Naast zijn persoonlijke achtergrond valt op dat er sinds de jaren zeventig (vorige eeuw) voortdurend prominente katholieke personen verbonden zijn geweest met het Forum, waaronder aartsbisschop Dom Hélder Câmara. Maar belangrijker nog, de paus heeft zelf jaarlijkse uitnodigingen ontvangen. In paus Franciscus’ respons op Schwabs uitnodiging van 2018 komt een herkenbaar buzzword voor, waar we straks nog dieper op ingaan.

“I hope, therefore, that this 2018 meeting of the World Economic Forum will allow an open, free, and respectful exchange, and be inspired above all else by the desire to advance the common good.”

Message from the Holy Father to the Executive Chairman of the World Economic Forum at Davos-Klosters (23-26 January 2018) (vatican.va)

Dat de relatie met Rome meer is dan een formaliteit wordt duidelijk uit de woordkeuze in een jezuïeten-rapport uit 2015. Want wie is hier nu eigenlijk wie aan het aansturen? Doet de paus mee in het initiatief van Schwab, of is hij degene die een ‘challenge’ neerlegt tijdens de jaarvergadering in Davos?

Dat de invloed van het Vaticaan veel verder rijkt dan een informele uitwisseling van ideeën klinkt ook door in een publicatie van het WEF zelf. Ze geven aan dat de paus, via de publicatie van zijn encyclical Fratelli Tuti zijn goedkeuring aan de Great Reset heeft gegeven.

A papal prescription for a healthy response to COVID-19 | World Economic Forum (weforum.org)

Wat betekent het om je zegel ergens op te drukken? Toch niets minder dan dat je je autoriteit en invloed ergens laat gelden? Het Vaticaan heeft volgens het World Economic Forum zijn zegel gedrukt op het grote reset-initiatief en zo in feite de introductie van een wereldwijde nieuwe orde ingeluid. In een recente publicatie komt de paus daar openlijk voor uit.

Connecties met Rome (in de diepte)

Maar het web is sterker dan deze losse draden. De connecties liggen veel dieper. In het rapport Global redesign – Strengthening International Cooperation in a More Interdependent World (opgesteld in 2010), wordt al duidelijk dat het WEF voorstander is van een grootschalige verandering. De term ‘great reset’ was toen nog niet gemunt, maar hetzelfde idee was onder andere namen al aanwezig. Het rapport spreekt over ‘global redesign’, ‘built anew’ en een ‘far-reaching institutional reform’ (pg 444).

Global redesign – Strengthening International Cooperation in a More Interdependent World

WEF_GRI_StrengtheningInternationalCooperation_Book_2010.pdf | Powered by Box

Je kunt je voorstellen dat zo’n wereldwijde verandering op economisch, politiek en religieus gebied ontzettend veel om het lijf heeft. Toch is het in de basis heel simpel. Het gaat namelijk om de ontwikkeling van een nieuwe mindset.

The World Economic Forum | President John J. DeGioia | Georgetown University

Het is opmerkelijk dat het fundament niet gedefinieerd wordt in politieke of economische termen, maar in waarden en een manier van denken. We hebben in onze wereld (volgens het WEF) een nieuw moreel kompas nodig. De nieuwe waarden vormen het fundament onder alle plannen rond het herontwerpen en resetten van de wereldorde. Alleen wie deze waarden omarmt heeft legitiem bestaansrecht in de 21e eeuw:

Global redesign, pg. 443

Aangezien de nieuwe waarden als de kern van de zaak worden gezien, staat het creëren van een ‘waarde-framework’ boven aan de lijst van de plannen rond het global redesign initiative (de voorloper dus van de great reset):

The World Economic Forum | President John J. DeGioia | Georgetown University

The Global Agenda Council on Values

Om de nieuwe waarden helder te definiëren en vorm te geven werd een Council on Values in het leven geroepen. Het WEF kent talloze councils: “In 2008 the World Economic Forum established a multi-stakeholder network of Councils to address the foremost topics in the global arena. Each of these Councils convenes relevant thought leaders from academia, government, business and other fields to capture the best knowledge on each key issue and integrate it into global collaboration and decision-making processes” The World Economic Forum | President John J. DeGioia | Georgetown University). Maar aan de basis van al die councils liggen de onderliggende waarden. De Council on Values vormt daarom het fundament onder de hele organisatie van het World Economic Forum. Hier vind je het morele Kompas. Dit is de broedkamer van de gewenste wereldwijde mindset. Door deze council wordt de koers uitgezet voor alle activiteiten die het Forum ontwikkelt.

Het WEF geeft aan dat zij hun netwerk volop inzetten om de waarden die centraal staan in hun gedachtegoed te verspreiden (“…using the World Economic Forum infrastructure”).

Global redesign, pg. 300

Besturing van de Council on Values

We gaan even wat zaken samenvatten. Het WEF beoogt een ingrijpende wereldwijde verandering, omdat de huidige wereldorde (in hun visie) niet toekomstbestendig is. De complexiteit van de globale dynamiek en de urgentie van allerlei problemen rechtvaardigt centralisering van de macht, de implementatie van een ‘surveillancesysteem’ en filtering van ‘desinformatie’ voor het algemeen belang. Aan de basis van alle activiteiten van het WEF ligt een bepaalde mindset ten grondslag. Om die vast te stellen en uit te dragen is een Council on Values in het leven geroepen. Hier zitten we dus in de controlekamer van de Great Reset. Wie zit er hier aan het stuur?

Op de website van Georgetown University vinden we antwoord. De Universiteit geeft zelf aan nauw betrokken te zijn bij het World Economic Forum. In het bijzonder bij enkele ‘key platforms’.

The World Economic Forum | President John J. DeGioia | Georgetown University

We hoeven niet te raden wat het belangrijkste key platform is.

De Universiteit van Georgetown heeft, via directeur DeGioia en dr. Banchoff het roer van deze council in handen gekregen. Ze doen hun best om ‘common values’ en ‘agreed moral principles’ van de grond te krijgen. Een van de producten die ze hebben opgeleverd is een New Social Covenant.

Georgetown and the World Economic Forum

Georgetown University is opgericht in 1789 in Washington D.C. Het is de meest prestigieuze jezuïetenuniversiteit in de VS. Tot op de dag van vandaag zijn ze toegewijd aan hun oorspronkelijke identiteit:

Biography | President John J. DeGioia | Georgetown University

De directeur van dit jezuïetenbastion heeft dus de leiding gekregen over de Council on Values. De council die de koers uitzet voor alle activiteiten van het World Economic Forum. Veel duidelijker dan dit kun je het niet krijgen. In de controlekamer van de Great Reset zit…de jezuïetenorde.

Naast zijn eigen rol hebben tal van collega’s zitting in een van de ruim tachtig andere councils die de WEF rijk is.

Georgetown and the World Economic Forum

Wat heeft dit te betekenen voor de ‘mindset’ die de wereld ingedragen wordt?

Het buzzwoord      

Nu helder is wie de koers van het World Economic Forum van binnenuit bestuurt, zoomen we in op de mindset. Als de waarden van het WEF de basis vormen voor alles wat ze doen, wat zijn die waarden dan? En zijn ze samen te vatten tot een kern? Die kern bestaat inderdaad. Je hebt de slogan inmiddels al een paar keer voorbij horen komen. De kernwaarde onder het hele bouwwerk is the common good (het algemeen belang).  

Global redesign, pg. 444

In de correspondentie van het Vaticaan gericht aan dr. Schwab is dit buzzwoord moeilijk te missen. Hier zie je een paar voorbeelden:

2014: “I wish to emphasize the importance that the various political and economic sectors have in promoting an inclusive approach which takes into consideration the dignity of every human person and the common good.”

Message to the Executive Chairman of the World Economic Forum on the occasion of the annual Meeting at Davos-Klosters (Switzerland) (17 January 2014) | Francis (vatican.va)

2018: “I hope, therefore, that this 2018 meeting of the World Economic Forum will allow an open, free, and respectful exchange, and be inspired above all else by the desire to advance the common good.”

Message from the Holy Father to the Executive Chairman of the World Economic Forum at Davos-Klosters (23-26 January 2018) (vatican.va)

2020: “All too often materialistic or utilitarian visions, sometimes hidden, sometimes celebrated, lead to practices and structures motivated largely, or even solely, by self-interest. This typically views others as a means to an end and entails a lack of solidarity and charity, which in turn gives rise to real injustice, whereas a truly integral human development can only flourish when all members of the human family are included in, and contribute to, pursuing the common good.”

Message of the Holy Father to the Executive Chairman of the “World Economic Forum” [Davos-Klosters (Switzerland), 21-24 January 2020] (15 January 2020) | Francis (vatican.va)

Typische kernbegrippen die geassocieerd worden met de common good zijn wereldwijde veiligheid, armoedebestrijding, gezondheid, mensenrechten, klimaat, duurzaamheid, een universeel basisinkomen, inclusiviteit, respect, en je doet het samen.

Big deal?

Wat als eerste opvalt aan bovenstaande lijst van termen is dat het positief klinkt. Wie wil er nu geen gezondheid, veiligheid en een eind aan armoede? Een prima idee toch, die common good? Maar wees niet te snel met je conclusies. Weet je nog van de cloud of popular opinion die ingezet werd om de wereld te veranderen (zie punt 4a het dreamteam van Rome)? Mensen zijn te beïnvloeden door in te spelen op wensen, ego’s en angsten. De jezuïetenorde heeft achter de schermen enorm veel macht in handen om dit te doen. De vorming van de mening van de massa is echter slechts een middel. Wat is het doel?

Het wordt scherper als we de implicatie van dit ideaal zien:

Global redesign, pg. 299

Leven volgens de common good betekent dat je jezelf moet gaan zien als onderdeel van het grote geheel. Individualiteit (en nationaliteit) moeten daarom steeds meer worden opgegeven voor het grotere belang. Vanuit het oogmerk van gezondheid, veiligheid, gelijkheid en duurzaamheid wordt er een groeiend appèl op je gedaan om eigen rechten, privacy en keuzevrijheid op te geven. Introductie van de common good-mindset betekent dat er een sfeer ontstaat waarin je moreel verplicht bent om hierin mee te gaan. Je wilt toch geen bedreiging voor de ander zijn? Je wilt de ander toch niet zijn goed en recht ontzeggen? Wie zijn eigen grenzen aangeeft, en daarmee schade aanbrengt aan het publiek belang (hoe en door wie dat dan ook gedefinieerd mag worden), handelt hier moreel verwerpelijk.    

Transhumanisme

Het is niet zo dat je hier en daar wat concessies moet doen ten behoeve van het algemeen belang, het gaat steeds verder. Een centrale ideologie die door het WEF wordt uitgedragen, en die we hiervoor nog geen aandacht hebben gegeven, is transhumanisme. Geïnspireerd door de evolutiegedachte kan de mensheid zichzelf naar een volgend stadium ontwikkelen. Door middel van de vermenging van biotechnologie, nanotechnologie en kunstmatige intelligentie wordt zelfs ons eigen lichaam onderdeel van het systeem (maar je bent volgens het WEF dan nog steeds in essentie ‘menselijk’). Aanvankelijk worden deze technieken als een optionele nieuwigheid geïntroduceerd. Maar naarmate het genoeg massa krijgt wordt de morele druk verder opgevoerd.

Van meegaan in deze ontwikkelingen wordt een moreel issue gemaakt. Dat is het hele punt waar het in de common good om draait. Als je meedoet in de digitalisering van alle betaalstromen draag je bij aan een fraude-loze wereld en online security voor iedereen. Wanneer je een internet ID-pas accepteert, waarmee online toegang en activiteit geregeld kan worden, maak je de digitale wereld veiliger voor je familie en collega’s. Door een gezondheidspas (of onderhuidse chip) te accepteren, zorg je ervoor dat de ander zich veilig voelt in jouw nabijheid. Zelfs sociale kredietsysteem blijken ineens voordelen te hebben omdat ze mensen de juiste kant op kunnen sturen, en zo publieke gezondheid en veiligheid helpen waarborgen. Een persoonlijk en traceerbaar CO2-quotum is nodig om het klimaat onder controle te krijgen. Jij voelt je toch ook verantwoordelijk voor de toekomst van de kleinkinderen van je naaste mensen? Voel je hoe de morele druk de juiste voedingsbodem biedt om mensen in een sluitend systeem op te nemen?

Je doet het voor de ander

Ondertussen rechtvaardigt de noodzaak van urgente problemen de verlenging van spoedwetten. Censurering van ‘desinformatie’ rond gevoelige onderwerpen, die verband houden met volksgezondheid, klimaatissues, mensenrechten of discriminatie, is acceptabel als het het publieke belang beschermt. Wie bepaalt wat desinformatie is, welke religieuze of wetenschappelijke visie juist is en welk belang daarmee gediend of geschaad wordt is natuurlijk de vraag, maar laten we het voor de zekerheid maar doen. Er is immers haast bij en de risico’s zijn te groot. Het is nobel om eigen privacy en bewegingsvrijheid op te geven om de (door de publieke opinie gedefinieerde) kwetsbare mensen te beschermen. Hier komt de morele aap uit de mouw. Wie durft zich straks nog aan de wereldwijde broederschap (fraternity) te onttrekken? De nieuwe mindset – je doet alles voor een ander – vormt het fundament onder de nieuwe wereldorde. “These values provide a natural path to the goals we have thus far been unable to meet…” (Global redesign, pg. 444).  

Sturing via de publieke opinie

Wat klinkt het prachtig. Maar als je eenmaal onderdeel bent van het systeem, dan ben je ontzettend afhankelijk. Zo wordt een strategie uitgerold om de vrije westerse democratische om te buigen naar een gemeenschap die zich in alles schikt onder de wil van Rome. Dat is namelijk het ultieme doel van de orde. De jezuïeten hebben nooit echt van protestanten en liberalen gehouden (zoals je kunt zien in de oorspronkelijke eed). Mensen die zelf nadenken en zelf keuzes maken zijn moeilijk te controleren. Als je de macht van Rome wilt herstellen vormt dat een probleem. Maar hoe krijg je een hele menigte mee in je eigen agenda, als je de boel nog niet onder controle hebt?

Simpel. Dat doe je via sturing van de publieke opinie. Je zorgt ervoor dat mensen elkaar gaan aanspreken op hun morele verantwoordelijkheid om mee te gaan in de beweging. Het WEF kan op deze voedingsbodem zijn transhumanistische idealen en technieken aan de man brengen en die zo goed als zonder protest introduceren onder de morele druk van de common good. Zo stuur je mensen de richting op die je zelf wilt, terwijl ze het zelf niet eens doorhebben. Het is eigenlijk een grote digitale fuik. De introductie van de common good-mindset is de enige manier om de vrije democratische wereld zover te krijgen om deze nieuwe wereldorde te accepteren.

Dat de jezuïetenorde destijds zelf een aanjager is geweest van de liberale consumptiemaatschappij en dat het Vaticaan in de loop der eeuwen zelf schathemeltjerijk is geworden over de hoofden van de onwetende massa heen, dat vergeten we voor het gemak maar even. Nu kunnen ze mooi op de puinhopen van het neoliberale kapitalisme wijzen en het evangelie van een nieuwe wereldorde verkondigen. Het wordt wel ‘jesuit theather’ genoemd. Zo lift de orde mee op de wolk van de publieke opinie, niet omdat die waarde in zichzelf zou hebben, maar om het uiteindelijke doel te bereiken.

Conclusie

Het World Economic Forum is een instrument van de jezuïetenorde. Zij leggen het fundament en bepalen de koers. Daarom is het niet gek dat de paus steeds openlijker begint aan te haken bij dit verhaal. Vanuit het publiek gezien is dat een nieuwe samenwerking, maar achter de schermen waren ze al lang nauw verbonden. Het initiatief van de Great Reset is dan ook niet echt iets nieuws. Het is embedded in een veel groter verhaal. Het Bijbelse verhaal van een machthebber die op een zeker moment in de wereldgeschiedenis de samenwerking aangaat met de koningen en kooplieden van de aarde. Nu nog opereert het Vaticaan op de achtergrond. In de komende jaren zullen ze in de spotlights gaan staan als het morele kompas voor de toekomst. De hele wereld zal zich verenigen onder dit centrale gezag. Binnen een decennium, misschien zelfs binnen enkele jaren, zal er bijval komen vanuit alle politieke, economische en religieuze windrichtingen. Zelfs vanuit onverwachte hoeken. Heb jij dan scherp wat er echt aan de hand is?